17. detsember 2008
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Melders: Koondamine on uus rahvuslik spordiala

Koondamine on Eesti ettevõtete seas nagu uus rahvuslik spordiala. Ettevõtted, kes ei koonda, on justkui luuserid, rääkis Kreenholmi finantsdirektor Aivar Melders.

Eestis enim koondanud ettevõtete edetabelit juhtiva Kreenholmi finantsdirektori Aivar Meldersi sõnul tingis suurkoondamise kolme vabriku sulgemine käesoleva aasta esimeses pooles.

„Aktsionärid jõudsid otsusele, Kreenholmil on mõistlikum osta toorkangast sisse Pakistanist kui ise valmistada,“ kommenteeris Meldres ligi tuhande töötaja koondamist, mis moodustas ettevõtte kogu töötajate arvust peaaegu poole. Sulgemisele läksid ketrus-, kudumis- ning froteevabrikud ühes teeninduskeskusega. Vabrikute sulgemisotsus võeti vastu juba möödunud aastal.

Ega koondamine Meldersi sõnul ettevõtjale positiivset imidžit ei loo, pigem ikka negatiivset. Samas tunnistas ta, et raske on täna leida ettevõtet, kes ei koonda. Koondavad ka need, kellel hästi läheb.

„See on nagu moeasi, uus rahvuslik spordiala,“ leidis Melders, tõmmates paralleele aastate taguse ajaga, mil moeasjaks oli sõbra omamine Soomes, või lähiminevikust, mil auasjaks sai pangalaenu omamine.

„See on nagu hullus, nagu on jõuluostude hullus ja pangalaenude võtmise hullus. Nüüd on koondamise hullus. Sa oled justkui luuser, kui ei koonda oma ettevõttes,“ sõnas Melders.

Tundub, et kui Rootsi pangad enam raha ei anna, siis on meie ettevõtjatel ka mõistus otsas – nad ei oska ilma laenurahata töötada, leidis Melders. Ta imestas selliste ettevõtete üle, kes sulgevad paar aastat tagasi ehitatud tehaseid ja põhjendavad seda ostjate ja tellimuste puudumisega. „Tuleb ostjaid leida! Või mida sa siis mõtlesid, kui paar aastat tagasi pangast tehase ehitamiseks laenu võtsid ,“ imestas ta.

Meldersi sõnul on Kreenholm maailmaturu konkurentsist tingitud karmimat majanduskeskkonda tunnetanud tekstiilitööstuses juba üle kümne aasta ning seetõttu on nad ka kulude kokkuhoiuga tegelenud juba aastaid.

„Koondamine on olnud Kreenholmi jaoks paratamatu asjade käik, mille põhjuseks on langenud müügimahud,“ sõnas Melders, kelle sõnul ei tule imestada mitte selle üle, et nad koondavad, vaid selle üle, et Kreenholm üldse veel töötab. Põhiliselt tegeleb ettevõte Euroopa väiksemate tellimuste täitmisega Euroopa tootekataloogidele (nt Anttila), tehes nö rätsepatööd, mille eest soovitakse maailmas maksta massitoodangu hinda.

„Kreenholm on mänginud kümme aastat maailma meistriliigas. Ta ei ole küll kordagi võitnud medalit, kuid ta on saanud sinna maailma meistrivõistlustele. Paljud Eesti ettevõtted võistlevad vaid kohalikus mudaliigas,“ kommenteeris Melders ettevõtte positsiooni maailmas.

Kreenholm on rahvusvaheline kodutekstiilitootja (nt voodipesukomplektid, kardinad jne), kes on keskendunud lõpptoodangu valmistamisele ostjate tellimuste järgi.

Autor: Haldusuudised.ee

Liitu Kinnisvarauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kinnisvarauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Siim SultsonKinnisvarauudised.ee juhtTel: 53330 651
Teeli RemmelgEhitusvaldkonna juhtTel: 5123 770
Triin UibopuuEhitus ja kinnisvara konverentside programmijuhtTel: 51990 655
Rivo HabakukReklaami projektijuhtTel: 58361 474