Ministeerium: Tööturuameti koondamistasud ei tohiks kellegi õiglustunnet riivata

Vastuseks Konsultatsioonibüroo Advisor
juhataja Rivo Kaldvee arvamusele, et Töötuturuameti suuri koondamistasusid oleks
saanud vältida, ütles Egle Käärats sotsiaalministeeriumi tööala
asekantsleri ülesannetes, et kehtiva seaduse järgi tuleb juhul, kui
teenistussuhe lõpetatakse asutuse likvideerimise tõttu, hüvitist maksta.

Järgneb Egle Kääratsi vastus

"Tööturuteenuste ja toetuste seaduse ja sellega seotud seaduste muutmise seadusega pannakse Tööturuameti ülesanded Töötukassale. Tööturuamet lõpetatakse. Kuna tööandjat muudatuse järel enam ei ole, on vaja lõpetada ka Tööturuameti ametnike teenistussuhted. Kehtiva õiguse järgi tuleb juhul, kui teenistussuhe lõpetatakse asutuse likvideerimise tõttu, maksta hüvitist.

Kummastavale seisukohale viitamine seoses väidetavalt halva seadusega on eksitav. Olukord on hästi lihtne ja selge – tööandja lõpetatakse, teenistussuhted lõpetatakse ja ametnikele makstakse seaduses ette nähtud hüvitis. Õiglustunnet ei tohiks selline lahendus kuidagi riivata. Oluliselt kaheldavam oleks otsus, kui Sotsiaalministeerium, kes töösuhete reegleid kehtestab, püüaks leida skeemi, mille alusel ametnikele seaduses ette nähtud hüvitise maksmist vältida.

Enne eelnõus esitatud lahenduse kasuks otsustamist kaaluti ka teisi võimalusi. Töötajate nö üleviimine Töötukassasse ei ole tehtav eelkõige põhjusel, et Tööturuametis on ametnikud, kelle suhtes kehtib avaliku teenistuse seadus ning sellest tulenevad õigused ja kohustused. Töötukassa on eraõiguslik tööandja, kelle töötajatele kehtib Eesti Vabariigi töölepingu seadus. Rõhutan, et Töötukassa ei ole riigiasutus, tegemist on avalik-õigusliku juriidilise isikuga.

Teadupärast on tööleping nagu iga tavaline leping, mille muutmine on võimalik poolte kokkuleppel. Seega ei ole mõistlik väita, et Tööturuameti teenistujaid saab sundkorras viia Töötukassa töötajateks. Jah, ettevõtte ülemineku korral näeb töölepingu seadus ette ka töölepingute ülemineku muutmata kujul uuele tööandjale. Aga rõhutan veel kord – jutuks oleva muudatuse puhul muutub juba suhte õiguslik alus – ametnikest saavad töötajad – ja sellisel juhul ei ole ettevõtte ülemineku skeemi kasutamine põhjendatud.

Nagu eelnõu seletuskiri ja kõik ministeeriumi selgitused kinnitavad, on heade teadmiste ja oskustega töötajate värbamine tööturuteenuste kõrgetasemeliseks osutamiseks hädavajalik. Sellega seoses ei ole kahtlustki, et Tööturuameti oskuste ja teadmistega ametnikud saavad võimaluse jätkata tööd Töötukassas. Samuti on Töötukassa valmis võtma tööle inimesi, kellel on vajalik töökogemus.

Inimesed, kes otsustavad tööd jätkata, selle võimaluse ka saavad, mingit kohustust teenistussuhet lõpetada just asutuse lõpetamise põhjusel ei ole. Sellele vaatamata ei saa välistada võimalust, et tänased ametnikud ei soovi muutunud tingimustel tööd jätkata. Kõigil, kes tööd jätkata ei soovi, on õigus teenistussuhte lõpetamisele asutuse likvideerimise tõttu ja vastavale hüvitisele. Seega on viidatud võimalusele mõeldud ja seda on tutvustatud ka Tööturuameti ametnikele.

Jah, seaduse täitmine ei ole odav, aga usutavasti mõjutab avalikku õiglustunnet samavõrra teadmine, et riik tööandjana käitub ametnikega ausalt. Vähetähtis ei ole siinkohal teadmine, et võimalikest koondatavatest rääkides peame me silmas Tööturuameti klienditeenindajaid, kes teevad igapäevaselt väga vajalikku tööd ja teenivad seejuures oluliselt alla Eesti keskmise palga."

Osale arutelus

  • Haldusuudised.ee

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Kinnisvarauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Uudised