8. mai 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Millal sureb traditsiooniline jaekaubandus?

Foto: Pixabay
Küsimus on ajendatud faktist, et USA traditsiooniline jaekaubandus vaevleb tänasel päeval raskustes, kirjutavad Investment Agency OÜ kommunikatsioonijuht Eva-Ell Paalimaa ja Investment Agency OÜ partner Illar Kaasik.

Poeketid teatavad järjest kaupluste sulgemisest, seda nii soodsama hinnaklassiga kui ka luksuskaupu müüvate brändipoodide kategoorias. Forbes´i andmetel ootab 2017. aasta jooksul sulgemist kokku ligi 4000 kauplust.

Tuntumate näidetena võib nimetada Polo Ralph Laureni esinduskaupluse Fifth Avenuel, Guessi, Crocsi, American Appareli. Kaubamajadest on teatanud sulgemisest JC Penney, mis plaanib 138 poe sulgemist ja Macy’s, mis plaanib 2017. aastal kulusid kokku tõmmata 68 poe sulgemisega.

Sulgemise põhjustena nähakse seda, et tarbijale ei suudeta pakkuda konkurentsivõimelise hinna ja kvaliteediga trendikat ning sobilikus valikus kaupa, liiga kõrgeid üürimäärasid, aga ka kaubanduskeskuste kehva kvaliteeti ning vale asukohta. Oma osa on selles ka kasvaval e-kaubanduse trendil. USAs valitseb kaubanduspindade üleküllus ja mõned näevad praegust olukorda kui turu iseeneslikku reguleerimist tasakaalu suunas.

Eestis on seevastu toimumas vastupidised arengud. Lähiaastatel on lisandumas suures mahus uusi kaubanduspindasid. Näidetena võib tuua rekonstrueerimisel oleva Balti Jaama turu kompleksi 13 600 m², Norde Centrumi teise etapi avamise, millega lisandub ca 9000 m², Lasnamäe Centrumi laienduse 15 000 m², T1 kaubandus- ja meelelahutuskeskuse 55 000 m². Samuti valmib viie kuni seitsme aasta jooksul Tallinna Kaubamaja ümberehitus, mille käigus suureneb ettevõtte kaubanduspind kuni 2,5 korda.

Statistikaameti andmetel on viimasel viiel aastal jaekaubandusettevõtete ja e-kaubanduse müügitulu olnud stabiilses kasvus. Kui 2012. aastal moodustas jaekaubandusettevõtete müügitulu 5,309 miljonit ja samal ajal jaemüük posti või interneti teel 99 miljonit eurot, siis 2016. aastal olid vastavad näitajad juba 6,329 miljonit ja 175 miljonit eurot. Jaekaubandus kasvas 2012.-2016. aastatel 20% ja müük posti ning interneti teel kasvas samal ajal tervelt 75% võrra. Posti ja interneti teel müüdava kauba osakaal jaekaubanduses kasvas 2012. aasta 1,86% pealt 2,76%-ni 2016. aastal. Järgnevatel aastatel nähakse e-kaubanduse osakaalu kasvu jätkumist.

Lähiaastate perspektiivis Eestis suuremat poodide sulgemislainet tõenäoliselt oodata ei ole, aga seoses majanduses asetleidvate protsessidega võib tulevikus valitseda meil olukord, kus ajale jalgu jäänud kaubanduskeskuste asemel eelistatakse ostude sooritamiseks kasutada e-kaubanduse mitmekesiseid, soodsamaid ja tarbijale mugavaid võimalusi. Seda väljavaadet toetavad ka jaekaupmeeste e-keskkondade arendamisesse tehtavad investeeringud, üha laienev pakiautomaatide võrgustik ning järjest lühemaks muutuvad pakkide kättetoimetamisajad.

Liitu Kinnisvarauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kinnisvarauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Siim SultsonKinnisvarauudised.ee juhtTel: 53330 651
Teeli RemmelgEhitusvaldkonna juhtTel: 5123 770
Triin UibopuuEhitus ja kinnisvara konverentside programmijuhtTel: 51990 655
Rivo HabakukReklaami projektijuhtTel: 58361 474