29. mai 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kõrgepingeliinide all juhtus raskeid õnnetusi

Tartus kõrgepingeliini all töötanud ja elektrilöögi saanud kalluril purunesid rehvid, masin muutus liikumisvõimetuks.
Foto: Elering
Sel kevadel on ehituse ja muude välitingimustes toimuvate tööde käigus juhtunud lühikese aja jooksul m mitu õnnetust, kus viga on saanud nii inimesed kui ka vara.

Masinad on sõitnud kas kõrgepingeliini elektrijuhtme vastu või selle ohualasse teadmata, et kõik tegevused elektri kõrgepingeliinide läheduses tuleb kooskõlastada liini omanikuga ning nõuavad inimeste elu ja tervise säästmiseks kõrgendatud tähelepanu, avaldas Elering.

„Kõrgepingeliini juhtmest võib saada elektrilöögi isegi siis, kui otsest kontakti juhtmega pole. Mida kõrgem on pinge juhtmes, seda suurem on ohtlik ala juhtme ümber,“ selgitas Eleringi võrguhalduse osakonna juht Mart Landsberg. „Näiteks võib 330-kilovoldise pingega õhuliini juhtme puhul ülelöök toimuda ebasoodsate asjaolude kokkulangemisel isegi 2,5 meetri kauguselt.“

Pinge alla sattunud masina juht ei tohi mingil juhul masina kabiinist väljuda, sest nii satub ta suuremasse ohtu. Kui masinat ei ole võimalik liinijuhtme juurest omal jõul eemaldada, tuleb kabiinist väljumiseks oodata kõrvalist abi ja saada kinnitus, et liin on välja lülitatud. Paljudel juhtudel muutub tehnika liikumisvõimetuks, kuna ülelöögi tulemusel purunevad masina rehvid.

Hiljuti süttis Ida-Virumaal põlema kõrgepingeliini juhtmest elektrilöögi saanud kõrge antenniga kaitseväe maastur. Mõned päevad hiljem juhtus samalaadne õnnetus Tartu linnas, kus põhjustas lühise ja liini väljalülitumise tõstetud kastiga kallur. Pärnu lähistel avastas Eleringi elektriliinide käidukorraldaja Eleringi kooskõlastuseta toimunud veetrassi ehitustööd, kus otse liinijuhtmete all toimunud kaevetööd seadsid ohtu nii elektriliini kui ka trassi rajanud töölised ja kasutatud tehnika.

Ohtlikke olukordi tekitavad tavapäraselt transpordivahendid ja ehitustehnika, mille liikuvad osad, näiteks kalluri kast või kraana nool tõusevad transpordiasendiga võrreldes mitu meetrit kõrgemale. Suve lõpul satuvad elektriliinidele ohtlikult lähedale ka vilja lõikavad kombainid. Avalikult kasutatavatel teedel tuleb liiklemine kõrgemate kui 4,5 meetrit transpordivahenditega võrgu valdajaga kooskõlastada kirjalikult. Väljaspool avalikke teid, elektriliini kaitsevööndis liigeldes tuleb ohutuse tagamiseks eelnevalt konsulteerida võrguvaldajaga.

Liitu Kinnisvarauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kinnisvarauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Siim SultsonKinnisvarauudised.ee juhtTel: 53330 651
Teeli RemmelgEhitusvaldkonna juhtTel: 5123 770
Triin UibopuuEhitus ja kinnisvara konverentside programmijuhtTel: 51990 655
Rivo HabakukReklaami projektijuhtTel: 58361 474