Tasuta kinnistusraamatu väljavõtted viiest notaribüroost

Alates 1. juulist 2017 suletakse kohtulike registrite kantseleide vastuvõtupunktid, kust seni sai küsida kinnistusraamatust tasuta väljavõtteid. Notarite Kojale pannakse kohustus võimaldada tasuta väljavõtteid viiest büroost üle Eesti.

Ühtlasi kaob 1. Juulist elektroonilise tutvumistellimuse esitamise võimalus, mida kinnisvaramaaklerid väljavõtete hankimisel raha kokkuhoiuks eraisikutena kasutasid. Justiitsministeerium ei osanud kinnisvarauudised.ee-le kommenteerida, kas sellise muudatuste üheks põhjuseks võis olla massiline tasuta väljatrükkide küsimine kui registri kuritarvitamine, kuna ei ole vastavat statistikat teinud.

Kantseleiga on võimalik ühendust võtta üksnes telefoni või e-posti teel, teatas justiitsministeerium. Endiselt säilib võimalus paberdokumentide saatmiseks. Kohtulikud registrid, mille kantselei vastuvõtupunktid suletakse, on kinnistusraamat, laevakinnistusraamat, abieluvararegister, äriregister, mittetulundusühingute ja sihtasutuste register ning kommertspandiregister. Kinnistus- ja registriosakonnaga on võimalik ühendust võtta telefoni ning e-posti teel. Säilib võimalus ka dokumentide postiga saatmiseks.

Suurima muudatusena ei ole võimalik alates 1. juulist 2017 kohtulike registrite andmete ja toimikudokumentidega tutvuda ega neist väljatrükke saada kinnistus- või registriosakonnas kohapeal. See võimalus on edaspidi üksnes notaribüroos või vastavate veebilehtede kaudu.

Kuna notaribürood asuvad kõikides Eesti maakondades, suureneb juurdepääs registritele, samas aga muutuvad mõnevõrra teenuste hinnad, kuna notari tasud erinevad varasemalt teenuste eest võetud riigilõivudest. Osa teenustest muutub kantseleide vastuvõttude sulgemisega kallimaks, osa aga odavamaks.

Isikul on endiselt võimalik näha endaga seotud äriühingute, mittetulundusühingute või sihtasutuste andmeid ja dokumente äriregistri teabesüsteemi vahendusel. Samuti on tasuta kättesaadav iga äriühingu, mittetulundusühingu või sihtasutuse registrikaart, millelt on näha kõik äriregistrisse või mittetulundusühingute ja sihtasutuste registrisse kantavad andmed. Kinnistusraamatu puhul näeb kinnisasja omanik samuti endaga seotud andmeid ja dokumente tasuta.

Kinnistus- ja registriosakonna kontaktandmed on leitavad veebilehel (vt SIIT).

Notarite kontaktandmed on leitavad veebilehel (vt SIIT).

Justiitsministeeriumi lisaselgitused kinnisvarauudised.ee-le.

Aastal 2015 viidi läbi kohtulike registrite reform, mille käigus koondati seni neljas maakohtus asunud registri- ja kinnistusosakonnad Tartu Maakohtu juurde ning moodustati üks kinnistusosakond ja üks registriosakond. Registrite menetlused on selle muudatuse tulemusena tõhustunud, kuna reformiga kaasnes tööprotsesside oluline optimeerimine ja toimikute digiteerimine. Selle tulemusel on kogu registrite andmestik elektrooniliselt kättesaadav. Registreid peetakse nüüd täiselektrooniliselt ning isikutel on võimalik registritega suhelda, dokumente edastada ja kätte saada elektrooniliselt. Praeguseks on seega menetlemise osa optimeeritud. Sama oli vaja teha ka klienditeeninduse poolelt.

Kantseleide koormuse moodustavad suures osas kliendid, kes soovivad toimikutega tutvuda ja saada dokumentidest ärakirju või väljatrükke. Samas aga on võimalik seda kõike saada e-teenuste ning notarite kaudu, kes on teenuseid dubleerinud. Seega ollakse olukorras, kus notarid ja registrite kantseleid osutavad dubleerivaid teenuseid, kusjuures registrite tööd soovitakse optimeerida. Vastu võetud ja 1. juulist jõustuva seaduseelnõuga soovitakse suunata kliente veelgi enam e-teenuseid kasutama, kuigi statistika kohaselt on juba praegu e-teenuste kasutatavus ligikaudu kümme korda suurem. Arvestades notarite laiemat geograafilist haaret ja oluliselt suuremat notarite arvu, otsustatigi klientide vastuvõtust registrite kantseleides loobuda ning jätta teenuste osutamine notarite pädevusse.

Notarite Kojale pannakse kohustus tagada viies notaribüroos Harju, Tartu, Pärnu ja Viru maakondades tasuta registritoimikuga tutvumise võimalus. Tasuta võimalust pakuvad Tallinnas Anne Saaberi; Tartus Tiina Tombergi; Pärnus Marje Jürioja, Kristi Kivimägi ja Kaia Krügeri; Jõhvis Kristel Jänese ning Narvas Tatjana Boitsova bürood.

Riik ei hoia muudatustest oluliselt raha kokku, samuti ei laeku muudatustest tulenevalt riigieelarvesse täiendavalt raha. Nagu juba öeldud, on muudatuste põhjuseks mitte niivõrd raha kokkuhoid, kuivõrd töö tõhustamine ning dubleeriva töö tegemise ärakaotamine.

Osale arutelus

Toetajad

Jälgi Kinnisvarauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Uudised