Büroode ühisportaal püüab kasutusmugavust

Paavo Heil
Paavo Heil

Tänavu kuulutused taas üles pannud kinnisvara24.ee praegu kuulutamise eest veel raha ei võta. Küll on seal aga võimalik ostjaid püüda intuitiivse otsingu, tasuliste tasemeteenuste ning näitamispõhise reklaamiga.

Vastab Kinnisvara24 juht Paavo Heil.

Milline on hetkeseis uue kinnisvaraportaaliga?

Portaal laivis, kõigile kasutamiseks avatud, kuid kaugeltki mitte valmis. Meil on umbes 15000 kinnisvara müügi- ja üürikuulutust, põhifunktsionaalsused on olemas, kuid arendustööd veel käivad. Eesmärk on olla kahtlemata turu kõige parem kinnisvaraportaal. Ja mis kõige parem tähendab - et see portaal annab inimestele kõige lihtsamalt ja kõige rohkem informatsiooni kinnisvaraturul toimuva kohta. See on meie visiooon ja selle nimel me töötame.

Mida see kõige lihtsamalt ja kõige rohkem tähendab?

Mida suurem osa inimesi kinnisvaraportaalis teeb? Nad otsivad kinnisvara. Alustame sellest, et kinnisvaraotsing peab olema lihtne, intiutiivne, kiire. See funktsionaalsus on meil lehel juba olemas ja seda saab vaadata. Kasutajatelt on juba ka tagasisidet ja suurem osa neist on öelnud, et see tekitab neis sõltuvust. Kui oled juba ära harjunud, siis küsid, et miks teistel sellist otsingumootorit ei ole. Aga on ka neid, kel varasem harjumus on nii tugev, et nad tahavad endiselt struktureeritud otsingut. Me kasutame tegelikult mõlemat, nii märksõnaotsingut kui ka struktureeritud otsingut ja eks siis aeg näitab, mida rohkem kasutama hakatakse.

Kas märksõna järgi saab otsida üle kogu kuulutuse teksti?

Jaa, märksõna otsing võtab infot kogu meie kuulutuste sisust. Töötame selle kallal, et märksõna otsingut veel kiiremaks saada.

Kui panna märksõnaks "kasutusluba", kas saab kätte ainult kasutusloaga korterid?

Otsing annab kõik objektid, kus on märgitud sõna "kasutusluba", nii lihtne see ongi. Ka need, kus on öeldud, et kasutusluba puudub. Kui on soov leida aga kaminaga korterit, tuleb kirjutada kamin või kaminaga korter.

Kuidas te ennast praegu tunnete?

Mina isiklikult tunnen end väga põnevil. Olen sarnases valdkonnas, nimelt tööportaali juhina viis aastat tegutsenud, seega töö on sarnane, kuid sektor on teine ning seetõttu on piisavalt palju õppimist. Loomulikult on alustades tempo suur ja tööülesanded dünaamilised, sest inimesi on vähe, kuid kõik asjad tuleb sellele vaatamata ära teha.

Kuna portaal on juba ligikaudu 15 000 kuulutusega laivis, on see meile rõõmustav. Suurem osa kuulutusi pärineb vahendusbüroodelt, kuid tuleb juba ka erakuulutusi. Selle üle on hea meel, et meid on üles leitud, omaks võetud ja turg justkui ootab meid.

Kas suurte kinnisvaraportaalide ja -büroode vahelise rindejoone olemasolu on ka teie töös praegu tunda?

Ei, seda rindejoont Kinnisvara24 ja tema klientide vahel ei ole ja ma usun, et ka ei tule. Nii nagu eraisikust kinnisvarakuulutuste avaldajad, nii on ka kinnisvarabürood ja kinnisvaraarendajad meie head kliendid ja partnerid. Kinnisvara24.ee ülesanne on aidata oma klientidel oma kinnisvaraobejktidele võimalikult aja- ja rahasäästlikult ostja leida ja nii, et see protsess oleks ka mõlemale osapoolele rahuldustpakkuv. Rindejoon on normaalse turu toimimise korral konkurentide vahel. Kui konkurentide vahel rindejoont pole, siis paratamatult nihkub ta teenusepakkuja ja tema klientide vahele. Mulle paistab, et aasta tagasi Eesti turul nii ka läks.

Kuigi Eesti turg on väike, on siia vaja siiski rohkem kinnisvaraportaale, kui vaid ühe ettevõtte (Eesti Meedia - toim) kontrolli all olev või olevad portaalid. Teistes valdkondades, näiteks automüügis või töökuulutuste puhul on samuti olnud erinevaid portaale. Suuri töökuulutuste portaale on näiteks kaks, kuigi mõnel aastal tekkis sinna kõrvale viis-kuus uut tegijat. Praeguseks on välja kujunenud ka mõned nišiportaalid, mis võivad olla äriliselt edukad, näiteks Workabit, Meetfranki rakendus jt.

Kas kinnisvaraportaalide puhul võiks samuti rääkida mingist võimalikust nišist, mis võiks olla teie portaali osaks ja aitaks teil teistest portaalidest eristuda?

Kui kinnisvaraobjektide või kasutajagruppide kaupa mingisse nišši minna, on Eesti turg nii väike, et ei vea suurepärase tehnoloogilise lahenduse tegemisel rahaliselt välja. Sellepärast katame kõik vara- ja kasutajategrupid - nii maaklerid, kinnisvarabürood kui ka erakuulutajad.

Umbes aasta tagasi lõid osad kinnisvarabürood KV.EE ukse kinni ja teatasid, et teevad nüüd oma portaali. Olulisimaks ajendiks oli seejuures, et ei peaks kellelegi kuulutuste eest röövellikku hinda maksma. Kuidas te suudate säilitada kinnisvarabüroodele sobivat madalat hinnataset?

Väljendit röövellik hind on raske kommenteerida ja ka seda, mis toimus enne, kui mina sellesse valdkonda tulin. Mida ma aga võin kommenteerida, on see, et meie portaalis on kuulutuse avaldamine praegu kõigile tasuta. Ma ei ütle loomulikult, et see igavesti niimoodi jääb. Milliseks kujuneb teenuste hind, paneb paika turg. Oleme konkurentsisituatsioonis ja kui hind läheb liiga kõrgeks, hääletavad kliendid jalgadega. Me oleme aga äriettevõte, mitte sotsiaalprojekt ja oleme väga konkreetselt omanikega ning nõukogus kokku leppinud, et teeme tehinguid turutingumustel ja siin ei ole muid määrajaid, kui turu ootus teenusele ja valmidus teenuse eest raha maksta.

Mille eest te praegu raha saate?

Hetkel me alles arendame oma teenust, kuulutuste avaldamine on veel tasuta, kuid hakkame raha küsima ka kuulutuste avaldamise eest. Esimeses etapis on meie tasulised teenused tasemeteenused ehk kuulutuse esiletõstmine, aga ka bännerreklaam jms.

Milline on teie varasem link kinnisvarasektoriga?

Nagu enamusel inimestel, on ka minul see link kinnisvaratehingud. Umbes 20aastat tagasi otsisin omale maamaja mõnekümned kilomeetrid Tallinnast väljaspool. Sõitsin Harjumaal autoga läbi kõik sobivas raadiuses olevad maapoed ja kleepisin poeuste peale ostukuulutused, kus kirjeldasin, mida soovin. Nii näkkaski. Tõenäoliselt oli siis olemas ka mõni kinnisvaraportaal, kuid minuni ei olnud nad oma olemasoluga veel jõudnud ja ei ole ka kindel, et tol ajal oleks seal just sellist maamaja reklaamitud. Elu jooksul on mul kinnisvara ostmise, üürimise ja müügi kogemust loomulikult veel olnud, kuid ärilises võtmes mitte.

Kuid, minu arusaam sellest, mis on Kinnisvara24 - me ei ole kinnisvaraettevõte. Meie ülesanne on küll leida ostja või üüriline oma klientide kinnisvarale, ent pigem oleme me tehnoloogilisi võimalusi kasutav turunduse ja müügi ettevõte. Jah, meid võib nimetada ka kinnisvarakuulutuste meediakanaliks, maitseasi. Toodame Kinnisvara24.ee blogisse ka laiemalt kinnisvaraga seonduvat kasulikku sisu..

Kui palju inimesi teil praegu on?

Hetkel on projektiga igapäevaselt seotud viis-kuus inimest.

Kuidas te eraomanikest kuulutajaid enda juurde meelitate ja hoiate, kui kuulutused tasuliseks muutuvad?

Hinnastamine saab olema piisavalt dünaamiline, aga hakkame raha küsima alles siis, kui saame kasutajatele pakkuda makstava tasu eest täiendavat väärtust.

Kui palju eraisikud pelgavad seda, et Kinnisvara24 on kinnisvarafirmade portaal? St kui maaklerid vaatavad, et ups, meie süsteemis on üks uus eraisiku kuulutus, hakkab kuulutaja saama 20 kõnet päevas, et andke mulle müüa, andke mulle müüa, andke mulle müüa?

See ei sõltu sellest, kes on kinnisvaraportaali omanikud. Usun, et kõigil kusagil avaldatud eraisikute kinnisvarakuulutustel on olemas kontaktinfo ja nad saavad maaklerite kõnesid olenemata sellest, kus on kuulutus avaldatud.

Portaali omanikud ei saa operatiivtasandi informatsiooni, rohkem kui on portaalis kõigile kasutajatele avalikult kättesaadav või kui neil on võimalik saada meie kliendina. Omanikud on valinud nõukogu, nõukogu juhataja, kes vastutab ettevõtte tegevuse eest. Sellega on osanike sekkumine ettevõtte igapäevasesse tegevusse välistatud. Mõistan, et see küsimus võib tekkida, et kas keegi saab paremat hinda või muid eeliseid, kuid ettevõtte juhina ei tee ma vahet, kas kuulutaja on portaali omanik või mitte.

Kelle süsteemis kinnisvara müügiga seotud algandmeid hoitakse ja kuidas vajalikud andmed Kinnisvara24 kuulutustesse jõuavad? Aegade jooksul on olnud jutuks, et kinnisvarafirmade oma portaal luuakse mõne suure kinnisvarabüroo poolt juba välja arendatud infosüsteemi baasil, kus on olemas ka kuulutuskeskkonna pidamise võimekus.

Osaühing Kinnisvarakeskond on täiesti eraldiseisev ettevõte ja kogu infosüsteemi arendus kuulub Kinnisvarakeskkonnale. Nagu teada, ostis Kinnisvarakeskkond möödunud aasta suve lõpus portaali kinnisvara24.ee. Osa IT-süsteemi tuli kaasa sellega ja teist osa arendame ise juurde.

Meil on automaatsed importerid ja igal kinnisvarabürool on võimalik ise valida, millist infot ja kuulutusi ta tahab meie portaalis avaldada. Selles me ei erine varem kinnisvarakuulutuste valdkonnas kasutatud praktikatest.

Milliste teiste suurte süsteemidega on Kinnisvara24 liidestatud?

Praegu on selleks Maa-amet, Ehitisregister ja mõned kaardirakendused, kuid üht-teist tuleb veel, millega plaanime konkurentidest eristuda. Tahame muuta kuulutamise võimalikult lihtsaks.

Kas kinnisvarahindajad ja teised turuosalised saavad Kinnisvara24st tulevikus veel midagi, näiteks statistikat?

Jaa, meil on funktsionaalsusi lisandumas. Praegu ei taha neid veel välja öelda. Nimekiri on igatahes üsna pikk ja need asjad on töös. Esimese asjana saab portaali kasutaja valida maaklereid ja hindajaid üle 600 inimese seast, kelle andmed meil üleval on.

Kas olete täheldanud juba vajadust muuta kinnisvaraturu äriloogikat või toimimist?

Turgu muudavad võibolla suuremad protsessid nagu näiteks inimeste valmisolek mingit tehnoloogiat kasutada, meediatarbimisharjumuste muutus jneSiin on meie konkurendiks mitte teised kinnisvaraportaalid, vaid pigem sotsiaalmeediakanalid. Püüame neid turutrende jälgida ja muuta kinnisvarakuulutuste teenuse lihtsamaks ning läbipaistvamaks. Näiteks võtame reklaamimüügi - kui enamik meediakanaleid müüb reklaambännerite puhul kas reklaaminäitamisi või klikke, siis kinnisvaraportaalid müüvad ikka veel päeva hinda. Enamik meie bännerite reklaamihindu on näitamisepõhised. See ei ole küll suur revolutsioon, kuid võimaldab kliendil maksta selle eest, mida ta reaalselt saab ja mitte kulutada reklaamiraha näiteks neile, kes on oma arvutis reklaamid ära blokeerinud.

Kui pikk on Kinnisvara24 tasuvusaeg?

Sõltub suurel määral investeeringu suurusest ja ütleme, et see on (IT-arenduste puhul tavaline - toim) ka dünaamiline näitaja. Turuliidri positsioonis kinnisvaraportaali tegemiseks investeeritava raha suurus ei ole nii oluline näitaja. Sinna võib kulutada mitte küll päris ükskõik kui palju, kuid kindlasti on investeering loodava ettevõtte väärtusest oluliselt väiksem. Teisest küljest, kui ei õnnestu turuliidrit luua või äri alustada, on iga euro ülekulutatud. Kus täpselt seal vahel see tõde nüüd on, on väga keeruline öelda. Loomulikult on meil konkreetne investeerimiskava ja ka tuluootus, aga neid numbreid ei tahaks välja öelda.

Kui kaua te vastu peate, kui tuluootus ei täitu ja kas kinnisvarabürood on oma erihuvist tulenevalt valmis veel raha juurde panema, kui seda vaja on?

No meil on konkreetne plaan, mille järgi läheme. Kui ilmneb asjaolusid, millega me ei ole osanud arvestada, teeme jooksvalt otsuseid. Minu ülesanne on tagada ettevõttele eesmärkide täitmiseks piisav rahastamine. Rahastamiseks on ka mitmeid võimalusi, kaasata omakapitali või laenukapitali… oleme dünaamilised. Kavatseme saavutada turul arvestatava positsiooni.

Nimetate portaali kodulehel ennast KV24-ks. Milline on oht, et teid aetakse tulevikus KV.EEga segamini?

Iga turundusjuhi unistuseks on teha unikaalset brändi, mis selgelt eristub, kuid kindlasti on selline segiajamise oht olemas. Minu kogemus töökuulutuste portaali ajast näitab, et väga suur hulk inimesi ei saanud aru, kuhu nad parasjagu helistasid, kas CV Keskusse või CV-Online'i. Segiajamine on seega täiesti tõestatud ja see juhtub vaatamata meie brändingu pingutustele. Kaubamärk on Kinnisvara24.

Intervjuu ilmus Äripäeva erilehes Kinnisvara 13. märtsil 2018.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Kinnisvarauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Uudised