Rootsi tööandjad, ametiühingud ja valitsus peavad kõnelusi Saksamaa eeskujul lühendatud töönädala mudeli sisseviimiseks, mis aitaks kriisi ajal töökohti säilitada, kirjutab Dagens Industri.
Nii ei peaks firmad kohe koondama hakkama, kui nõudlus nende toodangu järele järsult väheneb, vaid saavad inimesed lühendatud tööaja ja vähendatud tasuga palgale jätta. Riik korvab osaliselt saamata palga ning korraldab tööliste ümberõpet.
Rootsi ametiühingu IF Metall liikmetest kaotas kriisi ajal töö 70 000. Saksamaa kogemus näitab, et pooled neist töökohtadest saanuks päästa, kui ka Rootsi oleks olnud lühendatud tööaja süsteem. Vastava ettepaneku taolise süsteemi loomiseks võivad Rootsi tööandjad ja ametiühingud valmis saada juba järgmisel nädalal, kirjutab majandusleht.
Saksamaal vähenes tööstustoodang finantskriisi järel niisama järsult kui Rootsis, kuid koondamised olid poole väiksemad. Kriisi järel on toibumine Saksamaal olnud palju kiirem.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Rootsi majandusminister Annie Lööf ütles eile, et valitsus on valmis ettepanekut ja riigipoolset panust kaaluma.
Rootsi firmadest oli raskeveokite tootja Scania üks neist, mida finantskriis rängalt tabas. Massiliste koondamiste vältimiseks sõlmis Scania ametiühinguga kokkuleppe, mille järgi töötati vaid neli päeva nädalas ja lepiti 10% madalama palgaga.
"Meil on sellise süsteemiga head kogemused," ütles Scania pressiesindaja Hans-Ake Danielsson, avaldades lootust, et ka Rootsis sellise süsteemi loomises kokkuleppele jõutakse.
Autor: Haldusuudised.ee
Seotud lood
Kolimine ühest riigist teise on palju enamat kui lihtsalt uue elu alustamine – see on pikk nimekiri küsimustest, muredest ja otsustest, mis algavad juba enne, kui esimene kolimiskast on suletud. Kuhu kõik mahub? Kas mööbel jõuab tervelt kohale? Ja mis saab siis, kui teel juhtub midagi ootamatut? Need on küsimused, mida Meu Express kuuleb iga päev ja millele neil on aastatepikkuse kogemuse toel välja kujunenud kindlad vastused.