Võsa lisas, et Eesti tarbija eelistab rohkem hinnatoodet. "Fellini toode on suhteliselt eripärane, see pole ikkagi masstoode, seetõttu oleme loomulikult otsinud välisturgudel võimalusi, et oma kaubamärki ja Eesti disaini sinna pakkuda."
"Euroopas katab masstoodangu ikkagi Aasia ära. See aeg, kus Eestis oli kümmekond männimööblitootjat, on ümber. Odav nišš enam meie alla ei käi. Allhankemaana oleme kalliks muutunud," rääkis Võsa.
4room OÜ juhataja Rain Raidna ütles, et Austria disainifirmalt oodatakse vastastikust ostu-müüki. "Ootame, et saaksime pakkuda ka oma toomisvõimalusi. See Austria firma, kes meile huvi pakub, on väga eksklusiivses kategoorias," lisas ta.
Raidna tunnistas, et majanduslangus pole ka neist mööda läinud, kuid nüüd juba optimism kasvab. "Meil on mitmeid uusi ekspordikanaleid ja koostööpartnereid. Mõne ettevõttega on läbirääkimised käinud juba kaks aastat ning nüüd hakkavad need projektid realiseeruma," märkis ta. Raidna tõdes, et kui nad enne olid laisad ja tegid ainult tööd ning tootearendusse ei panustanud, siis viimasel aastal on võtmesõna olnud tootearendus. "Arvan, et oleme leidnud päris häid uusi asju," lisas ta.
Ettevõtjate huvi leida välispartnereid kasvab
Mööblitootmisettevõtte Viisnurk juht Andres Kivistik tõdes, et nad on äritegevuse laiendamiseks otsinud küll uusi ekspordipartnereid. "Meil on oma nišš ja Eesti-sisest konkurentsi peaaegu ei tunneta. Oleme välispartnereid mingil määral kogu aeg otsinud, kuid kuna olemasolevatel turgudel on mahud vähenenud ja meil on võimsust üle, otsime ka uusi partnereid," rääkis ta.
Gurjanova tõdes, et liit teeb natuke Eesti Kaubandus-Tööstuskoja tööd, kuna üritustest, mis annavad Eesti ettevõtjatele võimaluse leida välispartnereid, on suur puudus. Ta lisas, et hinnanguliselt võib öelda, et EAS ja kaubandus-tööstuskoda võiksid palju aktiivsemalt selliseid asju teha. "Ettevõtjate vastustest jäi mulje, et tööd napib ja valmisolek on hästi aktiivne," sõnas liidu esimees.
"Eksport on ettevõtjatele elu ja surma küsimus. See pole ainult äri laiendamise küsimus, vaid kui eksporti pole, siis kohalikust turust ainuüksi ei piisa, et oma töötajatele palka maksta ja ellu jääda," rääkis Gurjanova.