Olerexil on õnnestunud saada Eesti ühe olulisema Väo liiklussõlme ümberehituse võtmetegelaseks. Projekteerimist rahastava tanklaketi ärihuvide tõttu võib löögi alla sattuda liiklusohutus.
Öeldakse, et kes maksab, tellib muusika. Sellist ütlust võib kasutada ka kodumaise kütuseäri Olerexi rolli kohta Väo liiklussõlme planeerimisel. Iseenesest pole selles midagi tavatut, et mõnel tanklal end keset magusat ristmikuala õnnestub sättida, jaht sellistele kinnistutele on osa kütusefirmade ärist. Tavatuks muudavad olukorra aga mitmed asjaolud, mis jätavad vägisi mulje, et kogu liiklussõlme planeerimine on toimunud Olerexi huvides.
Projekteerimisvaldkonna spetsialistid on Väo liiklussõlme lahenduse suhtes ülikriitilised ja nendivad, et liiklussõlme lahendus on selgelt Olerexi nägu. Kurioosseks muudab olukorra, et ristmiku lahendust peetakse lausa liiklusohtlikuks. „Kui eelmisel aastal toimus sellesama Väo liiklussõlme ehitusprojekti ekspertiisi hange, siis meie ei näinud võimalust osaleda, kuna projektlahendus ei vastanud meie hinnangul ohutu tee projekteerimise nõuetele,“ sõnas Ramboll Eesti ASi projekteerimisosakonna juht Raul Vibo. Ta lisas, et ettevõtte Soome kolleegid andsid ühemõttelise hinnangu, et maanteeamet ei peaks sellist projekti üldse heaks kiitma, rääkimata sellest, et selle järgi ehitama hakataks.
Vibo selgitas, et Väo projektlahendus näeb paraku ette kinnistutelt otse juurdepääsud ning juurdepääsude peale- ja mahasõidud on ühendatud otse liiklussõlme rampide külge. "Tulemusena muutub sõlmes orienteerumine väga keeruliseks ning tekivad täiendavad konfliktid," nentis ta. Vibo hinnangul pole sugugi kohatu võrdlus Haabersti ehk Rocca al Mare ringristmikuga, kus otse ringristmikule ühendati Statoili juurdepääs ja selle tulemusena on tegemist praegu Tallinna kõige ohtlikuma ristmikuga. Möödunud aastal juhtus nimetatud Haabersti ringristmikul 225 liiklusõnnetust.
Niisiis on kahtluse alla sattunud linna ja riigi ühe olulisema Väo liiklussõlme kavandatava lahenduse liiklejasõbralikkus. Õli valab tulle asjaolu, et paralleelselt Väo sõlme detailplaneeringut ja Olerexi tellimisel tee-ehitusprojekti koostav AS K-Projekt keeldus ehitusprojektile tellitud liiklusohutuse auditit avalikustamast. Liiklussõlmega mitteseotud projekteerijad peavad kummaliseks sedagi, et auditi tellis Olerexi kulul ehitusprojektiga toimetav K-Projekt, mitte riiki kui tee omanikku esindav Maanteeamet. "Olen veendunud, et auditi tellimine peaks olema tee omaniku kohustus ja see protsess peaks olema tema kontrolli all," sõnas Teedeprojekt OÜ osanik Erik Bauman.
Liiklusohutuse kõrval kerkib tugevalt esile küsimus, miks ikkagi on kütusefirma Olerex otsustanud rahastada mastaapse liiklussõlme projekteerimist, mis pole sugugi odav lõbu. Erinevad projekteerijad pakuvad sõlme ehitusprojekti hinnaks vahemikku 200 kuni 400 tuhat eurot (3–6 miljonit krooni). Iseensesest võib pidada positiivseks erafirma ja riigi koostööd, ent kui koostöö sildi all maksab erafirma kinni oma ärihuvide mõjule pääsemise, peituvad niisuguses koostöös tõsised ohud.
Väo liiklussõlme oluline liikumissuund on Peterburi ja Laagna teelt Narva peale. Tegemist on Eesti maanteetranspordi seisukohalt üliolulise sõlmega, kus on suur raskete veoste osakaal. Väo sõlme kaudu liigub suur osa Muuga ja Paldiski sadamate transiidist. Liiklussõlme ehitushinnaks on Maanteeamet määranud kuni 19 miljonit eurot, ehitust rahastavad Euroopa Liidu Ühtekuuluvusfond ja Eesti riik.
Olerexi nägu oleva liiklussõlme planeerimise üllatavatest asjaoludest koos visuaalse ülevaatega loe lähemalt tänasest Äripäevast.
Autor: Haldusuudised.ee
Seotud lood
Kinnisvaraturul on mitmeid põnevaid riike, kuhu Eesti investorid on oodatud. Üks selliseid linnu on Dubai. Kiirelt kasvav linn ja lisandunud elanikkond annab kinnisvarasse investeerijatele põhjust rõõmustamiseks, ütles Skover Kinnisvara OÜ juht Sanders Skorik.