7. veebruar 2013
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Eesti Energia: kuidas kujuneb üldteenuse hind?

Eesti Energia energiamüügi juht Karla Agan selgitab, kuidas kujuneb üldteenuse hind. Üldteenust kasutab Eestis umbes 35% tarbimiskohtadest.

Järgneb Karla Agani kommentaar:

Laupäeva pärastlõunal selgub, kui palju maksis elekter jaanuaris üldteenuse klientidele.

Vastavalt elektrituruseadusele on üldteenuse hind kulupõhine. Näiteks ei tohi üldteenuse kulude hulka arvestada turunduskulusid, sest üldteenust ei turundata. Üldteenuse hind koosneb kahest osast: tarbitud elektrienergia maksumus ja kliendi teenindamiseks tehtud põhjendatud kulud.

Elektrienergia maksumus kujuneb möödunud kuu börsihinna põhjal. Nagu ka börsihinnaga elektripakettides ei müüda üldteenust aritmeetilise, vaid kaalutud keskmise börsihinnaga. See tähendab, et elektri hinna arvutamisel lähtutakse nii elektribörsi tunnihindadest kui ka üldteenuse klientide elektritarbimisest neil tundidel.

Kui tarbitakse rohkem kallima tunnihinnaga tundidel, on kaalutud keskmine kõrgem, kui aga tarbitakse enam odavama tunnihinnaga tundidel, kujuneb ka kaalutud keskmine hind odavamaks.

Tundidesse jaotatud tarbimiskogused jõuavad võrguettevõtjatelt üldteenuse müüjateni läbi Eleringi andmelao hiljemalt iga kuu 9. kuupäevaks. Kuna üldteenuse hind sõltub elektri hinnast hulgiturul, muutub selle maksumus igal kuul ja klient saab jooksva kuu üldteenuse hinna alati teada hiljemalt järgmise kuu alguses.

Tarbitud elektrienergia koguse kõrval kujundavad hinda kliendi teenindamiseks tehtud põhjendatud kulud nagu näiteks teenindusvõrgu ülalpidamine, arveldamine või infosüsteemide kulud. Need kulutused on vajalikud, et vastata klientide küsimustele ning koostada ja väljastada arveid.

Tänaseks on teada, et üldteenusele jäi Eestis umbes 35% tarbimiskohtadest, mida on oluliselt vähem kui esialgu eeldatud ja märkimisväärselt vähem kui Põhjamaades. Seega üle poolte klientidest juba valinud endale sobivaima elektripaketi ja müüja. See võimalus pole aastavahetusega kuhugi kadunud. Iga üldteenuse klient saab ümber mõelda ja eelistada konkurentsis tekkivat hinda. Pakkumisi on täna rohkem kui küll ja ajaga muutub pilt kindlasti veelgi kirjumaks.

Üldteenust elektrilepingu vastu vahetada on äärmiselt lihtne. Arvestada tuleks vaid seda, et elektrimüüjaga sõlmitud leping kehtiks järgmise kuu algusest, tuleb see ära sõlmida hiljemalt 21 päeva enne kuuvahetust.

Lõpetuseks – elektriturul on teatepulk klientide käes. Mida aktiivsemad on kliendid müüja valikul, seda rohkem võimalusi turg pakub. Üldteenusesse tuleks suhtuda kui varuvarianti või turvapatja, mis annab kliendile võimaluse tarbida elektrit valikute vahel olles.

Autor: Haldusuudised.ee

Liitu Kinnisvarauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kinnisvarauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Siim SultsonKinnisvarauudised.ee juhtTel: 53330 651
Teeli RemmelgEhitusvaldkonna juhtTel: 5123 770
Triin UibopuuEhitus ja kinnisvara konverentside programmijuhtTel: 51990 655
Rivo HabakukReklaami projektijuhtTel: 58361 474