Autor: Helge Alt, Puhastusekspert OÜ • 8. jaanuar 2021

5 põhjust miks osta teadlikult puhastusteenust ehk kui sageli, kui puhas peab olema?

Praeguses ajas, kus võitlus käib nähtamatu vaenlasega COVID, on puhtus omandanud uue tähenduse. Samas on kõiges selles palju nähtamatut - me ei näe viiruse tekitajaid ja ei näe ka desinfitseerimise tulemuslikkust.

Puhastusekspert OÜ juhataja Helge Alt

Teadmatusest teeme või tellime sageli tegevusi, millel puudub tegelik sisuline väärtus, neil tegevustel on pigem inimestele turvatunde tekitamise roll - usume, et kui desinfitseeritakse, siis on korras. Samas öeldakse, et oma loomuselt on inimestel tohutu vajadus maailma asjadest aru saada, see käib ka koristamise kohta.

Oleme hetkel ajajärgus, kus varasemast veelgi olulisem on teadlik koristusteenuse tellimine ja teadlik teenuse pakkumine. Oluline on, et tehtavatel tegevustel oleks reaalne väärtus st, et pinnalt eemaldati mustust, mikroorganisme vms. See on mõõdetav ja üheselt määratletav.

Pane tähele!

21.01.2021 toimub veebiseminar: Puhastusteenus - miks, mida, kuidas ja kellelt tellida? Vaata täpsemalt SIIT.

Puhastusteenus on heaoluteenus. Puhtusest oleneb inimeste tervis, tööefektiivsus ja heaolu. Puhtusel on läbi ajaloo olnud oluline roll inimeste eluea pikkusele. Seepärast on inimkeha läbi ajaloo õppinud tunnetama, kus on must ning hoiab sellest alateadlikult eemale. Sageli ei osata seda sõnadesse panna, lihtsalt ei taheta minna mõnda asutusse või söögikohta. Põhjuseks võib olla ebameeldiv WC-s käik eelmisel korral või mõne muu mustuse tajumine.

Erinevates riikides on tehtud uuringuid ruumide puhtuse mõjust inimeste tervisele ja tööviljakusele. Näiteks Norras tehtud uuring tõestas, et kui kappide pealsed on pikalt tolmust pühkimata, siis inimesed haigestusid hooajahaigustesse 40% rohkem kuna nende organism sai koormatud igapäevaselt vana tolmu sissehingamisest.

Samas otsib inimene alati võimalusi kokkuhoiuks ja säästmiseks. Sageli just siis, kui tulevad rasked ajad, tundub olevat esimene võimalus säästa koristusteenuselt. Hetkel on lisaks veel surve ja ootus desinfitseerimisele, mille otsest tulemust on raske hinnata.

Mis on lahendus?

Ruumide puhtuse tagamisel võiks olla järgmised põhimõtted:

-Absoluutset puhtust ei eksisteeri. Operatsioonisaal ja autoremonditöökoda on väga erinevatel tingimustel puhas. Oluline on määratleda oma asutuses otstarbekas puhtusaste. Antud puhtus peaks olema saavutatud peale igat koristuskorda. Selleks on võimalik kasutada standardi EVS 914:2020 „Koristusteenuse kokkuleppimine ja hindamine“ abi.

-Koristamisel on oluline tulemusele orienteeritus, st iga liigutus peaks eemaldama maksimaalselt mustust, mis ei tohiks olla antud ruumides. See tähendab teadlikku koristusainete, tarvikute, meetodite valikut ehk koristusalast professionaalsust. Tegevus peab olema suunatud tulemusele, mitte protsessile. Näiteks sageli tuleb ette, et pestakse põrandaid, olenemata sellest, kas on vaja mustust eemaldada või mitte ja pahatihti on tulemuseks hoopis määritud põrand, mil märja ja musta mopiga aetakse mustus ühtlaselt laiali ning pindadele jäävad hallikad kihid. Sellisel tööl puudub väärtus.

-Vajaduspõhine koristussagedus tasuks määratleda samuti läbi katsete. Näiteks katsealune ruum puhastatakse nii, et soovitud puhtus on saavutatud. Oluline on ka „peidus“ kohtade puhtus, mida otseselt ei näe, aga mis mõjutavad tunnetust ruumi puhtusest ja on hügieeni ning tervise seisukohalt olulised. Näiteks kappide pealsed, tualettruumides dosaatorite alused, uste servad jms. Seejärel jälgida kui kaua kulub aega, et tekib vajadus uuesti seda ruumi koristada või koristada konkreetset pinda, näiteks põrandat. Kogemus näitab, kui peale koristust on ruum tõesti puhas, siis vajame koristust harvem, kui eeldame.

-Koristuse kvaliteedi regulaarne järelevalve on oluline kvaliteedi juhtimiseks, stabiilse kvaliteedi tagamiseks ning pidevaks parendus- ning arendustegevuseks. Erinevatele standarditele tuginedes võiks toimuda dokumenteeritud järelevalve minimaalselt neli korda aastas. Ka selles osas aitab standard EVS 914.

Kokkuvõtvalt teenuse ostajal ja teenuse pakkujal peab olema ühine arusaam sellest, kui sageli koristatakse, kui puhas peab olema. See peab olema teostatav ja mõõdetav. Kogutud andmed on heaks materjaliks edasiselt teenuse arendamisel.

Millist kasu saab teadlikult ostetud puhastusteenusest?

1.Ruumides vajatakse puhtust ehk tulemust. Tegelikult ei ole nii oluline kuidas, kui sageli, millega pühiti, vaid kliendi seisukohalt on oluline tulemus ehk puhtus. Seega tasub kokku leppida soovitud tulemuses ja selle saavutamise sageduses. Professionaalne koristusfirma planeerib, kuidas soovitud tulemus saavutada.

2.Kui on üheselt määratletud kui sageli, kui puhas, siis keskendutakse tulemuse saavutamisele ja kaob vajadus panustada aega ja energiat ebaolulisele. Kokkulepitud tulemus on ka kontrollitav.

3.Teadlikult ja konkreetselt määratletud tulemus ning sagedus, millele teostatakse järelevalvet, tagab teenuse ühtlase kvaliteedi. Kvaliteedi järelevalve käigus kogutud andmed on hea materjal teenuse arendamiseks ning optimeerimiseks.

4.Stabiilselt puhastes ruumides töötavad inimesed saavad keskenduda oma põhitööle, puudub vajadus tegeleda koristusprobleemidega. Erinevad uuringud näitavad, et puhastes ruumides töötavad inimesed on tervemad, keskendunumad ja motiveeritumad, täheldatud on reaalselt tööviljakuse tõusu.

5.Tellides teadlikult vaid seda teenust, mida vajatakse ja mahus, mida vajatakse, säästetakse väärtust mitte pakkuvate teenuste arvelt.

Tänane maailm on keskendunud üha enam põhitegevusele, siis mitmeid töid mida veel paarkümmend aastat tagasi tehti ise, lastakse nüüd teha spetsialistidel. Näiteks sügisene autorehvide vahetus korraldatakse tihti teenusepakkuja abil. Seega kui tunned, et vajad abi teadlikel otsustel puhastusteenuse planeerimisel või ostmisel, siis on üheks võimaluseks kaasata puhastusala konsultant.

Kui soovid kuulda rohkem puhastusteenuste tellimise ja kontrollimise kohta, osale Helge Alt veebiseminaril. Registreerida saab SIIN.

Jaga lugu
Kinnisvarauudised.ee toetajad:
Helen RootsKinnisvarauudised.ee juhtTel: 55 988 223
Sandra MalvikEhitus ja kinnisvara konverentside programmijuhtTel: 58 552 554
Rivo HabakukReklaami projektijuhtTel: 56 861 806