• 03.04.19, 14:13
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kas parkimiskoha leidmise mure on vältimatu?

Transpordi keskkonnamõju vähendamisel on fookus olnud eelkõige sõidukite säästlikumaks muutmisel. Vaatamata sellele, et keskmiselt 95% ajast on sõidukid pargitud, on parkimise korraldamisega saavutatavatele muutustele märksa vähem tähelepanu pööratud, kirjutab Riigikogu Arenguseire Keskuse ekspert Uku Varblane keskuse märtsikuu uudiskirjas.
Kas parkimiskoha leidmise mure on vältimatu?
  • Foto: Andras Kralla
Esmapilgul võib tunduda, et parkimisel ei olegi olulist mõju, sest autod siis ju ei liigu. Tegelikult kogeb parkimisega seonduvat keskkonna- ja majandusmõju igaüks, kes tiirutab parkimiskohta otsides mööda parkimismaju või näeb seda, kuidas naaberkrundi roheala on ootamatult parklaks muutunud. Seetõttu on otstarbekas mõelda, kuidas parkimispoliitika inimeste käitumist mõjutab ja missugused on erinevad võimalused parkimise korraldamiseks, et ühelt poolt kaitsta keskkonda ja teisalt suurendada ühiskondlikku heaolu.
Hiljuti avaldas OECD põhjaliku ülevaate, kuidas erinevates liikmesmaades on parkimist reguleeritud, ning tõi välja mitmeid häid kogemusi.
Parkimismahtude pakkumise ja hinnastamise poliitika mõjutab oluliselt nii kinnisvaraarendajate otsuseid – näiteks, kui palju maad parkimisele eraldada – kui ka indiviidide omi – näiteks, kui palju sõidukeid omada ja missuguseid transpordivõimalusi igapäevaseks liiklemiseks kasutada. Parkimispoliitika on poliitikakujundajate jaoks tõhus tööriist, et saavutada säästlikum ja paremini toimiv linnaliiklus, kaitsta avalikku ruumi ja suurendada sotsiaalset heaolu.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Paljudes linnades on tänavaäärsed parkimis-kohad ülekoormatud, mis viitab sellele, et parkimise eest seatud tasu on liiga madal.
Kõige üldisem põhimõte on, et parkimistasud peaksid olema sellisel tasemel, et kataksid ära parkimiskoha rajamise ja haldusega seotud kulud ning ühiskonna jaoks saamata jäänud kasu sellest, et parkimiskoha alust maad oleks saanud teisel otstarbel kasutada. Paljudes linnades on tänavaäärsed parkimiskohad ülekoormatud, mis viitab sellele, et parkimise eest seatud tasu on liiga madal. Parkimistasu peaks tagama kõrge parkimiskohtade täitumuse (80–90%), kuid vältima olukorda, et kõik parkimiskohad on hõivatud.
Ettenähtud miinimumi asemel lubatud maksimum
Paljudes riikides, sh Eestis, on linnaruumi arendamisel ja uute hoonete ehitamisel seatud miinimumnõuded parkimiskohtade arvule. Iseloomulik on see, et eluhoonete puhul on nõutav vähemalt üks parkimiskoht korteri kohta ning ärihoonete parkimiskohtade arv on seotud hoone pindalaga.
Paraku sunnivad sellised nõuded arendajaid rohkem parkimiskohti rajama ning ärgitavad inimesi enam autotransporti kasutama. Parkimiskohtade miinimumnõuded suurendavad hoonete ehitusmaksumust ja vähendavad seeläbi elamispindade kättesaadavust.
Mitmetes suurlinnades nagu London, Pariis või New York, aga ka Helsingis ja Riias on seetõttu hakatud miinimumnõuete asemel seadma hoopis maksimaalseid lubatud parkimismahte. Näiteks Londonis tehti selline muudatus juba aastal 2004, misjärel parkimiskohtade arv uutes elamurajoonides vähenes ligikaudu poole võrra ning allesjäänud maad kasutati muuhulgas mänguväljakute või parkide rajamiseks. Zürichis seoti elurajoonides lubatud parkimiskohtade arv ühistranspordi ligipääsetavusega – nendes piirkondades, kus ühistransport on heal tasemel, on lubatud parkimiskohtade arv väiksem.
Töötaja võib parkimiskoha asemel valida rahalise boonuse
Huvitavaid lahendusi on rakendatud ka tööandjate poolt pakutavate parkimiskohtade (üle)pakkumise vähendamiseks. Kuigi töötajate jaoks on tasuta parkimiskoht töökoha juures tore boonus, maksab tööandja selle boonuse eest üldjuhul rohkem, kui on selle tegelik väärtus töötajate jaoks.
Töötaja saab tasuta parkimiskoha asemel valida alternatiivina rahalise boonuse samas mahus parkimiskoha pakkumisega seotud kulutustega tööandja jaoks ning seeläbi ise otsustada, kas ta kasutab saadud toetust parkimiseks või muul moel.
Seetõttu on näiteks Californias kasutatud süsteemi, kus töötaja saab tasuta parkimiskoha asemel valida rahalise boonuse samas mahusparkimiskoha pakkumisega seotud kulutustega tööandja jaoks ning seeläbi ise otsustada, kas ta kasutab saadud toetust parkimiseks või muul moel. Lisaks sellele, et parkimise pakkumisega seotud kulud muutuvad töötaja jaoks käegakatsutavaks, „nügib“ selline lahendus inimesi mõtlema sellistele alternatiividele nagu ühistransport, autojagamine, jalgratas või hoopis jalgsi tööle minek.
Eraldi tähelepanu väärivad ka kesklinnapiirkonna kaubanduskeskused, mis on ühed suuremad parkimiskohtade pakkujad. Üks võimalus kaubanduskeskuste parklate ja parkimismajade efektiivse kasutuse tagamiseks on dünaamiline hinnastamine – parkimistasu sõltuvusse seadmine kellaajast. Parkimispoliitikaga on võimalik aidata kaasa ka autojagamisele, pakkudes soodsamatel tingimustel või tasuta parkimiskohti autojagamisteenuse osutajatele.
Parkimispoliitika peab olema kooskõlas globaalsete trendidega – lähitulevikus on autoga liiklejate seas rohkem vanemaealisi, süveneb linnastumine, oluliselt hakkab parkimiskorraldust mõjutama isesõitvate autode kasutuselevõtt, paindlikud targad töökohad või virtuaal-reaalsustehnoloogiate levik. Mitmed neist arengusuundadest vähendavad nõudlust parkimise järele.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 18.06.25, 14:49
Tuleohutuseksperdid 112 häireedastuse muudatusest: päästeauto automaatne kohalesõitmine ei tohi mõjutada meie vara üldist ohutust
Vaata veebihommikut järele!
Riigil on plaan kaotada väga paljudelt objektidelt automaatse tulekahjusignalisatsioonisüsteemi (ATS) tulekahjuteate Häirekeskusesse edastamine. Automaatsest tulekahjuteatest loobumine puudutab teiste objektide hulgas büroo- ja tööstushooneid, kaubanduskeskuseid ning haridus- ja lasteasutusi. Kas enam kui tuhat hoone omanikku peaks nüüd muretsema, et tulekahju korral jääb abi tulemata?

Enimloetud

1
  • ST
Sisuturundus
  • 18.06.25, 14:49
Tuleohutuseksperdid 112 häireedastuse muudatusest: päästeauto automaatne kohalesõitmine ei tohi mõjutada meie vara üldist ohutust
Vaata veebihommikut järele!
2
  • ST
Sisuturundus
  • 30.05.25, 15:07
Rand ja Tuulberg: kestlik ehitus ei ole enam kauge tulevik, vaid on kohal!
3
  • ST
Sisuturundus
  • 02.06.25, 17:21
Kinnisvaraekspert: nutikad sisustuslahendused võivad tõsta uue korteri väärtust
4
Intervjuu
  • 20.06.25, 06:45
Tulevikus on noori koduostjad vähem kui varem
Värske EKFL-i esimees näitab, mis hakkab täpsemalt edasi juhtuma. Tal on 3 soovitust arendajale ja 3 soovitust ostjale!
5
Suur lugu
  • 18.06.25, 11:26
Vaevast vabaks: büroopindade segmendis on alanud uus trend
Senisest veelgi rohkem betooni, terast, klaasi ja klantsi ei muuda pilti paremaks. Asjaosaline - vaata, et Sa uuest trendist maha ei jää!
6
Uudised
  • 20.06.25, 08:00
Tahad Tallinnas uut korterit? Siis teeni just niipalju

Viimased uudised

Uudised
  • 20.06.25, 14:23
Selgus Kalamaja põhikooli juurdeehituse ahitektuurivõistluse võitja
Vaata esitatud võistlustööde galeriid!
Uudised
  • 20.06.25, 11:36
Invego ja Reterra panid 14- miljonilisele Läti arendusele nurgakivi
Läti - see on Eesti arendajate uus suur trend! GALERII: vaata, mis seal toimus ja kes seal olid!
Uudised
  • 20.06.25, 10:53
Arco Vara alustas Kristiines uute elamute ehitust
Börsiuudised
  • 20.06.25, 10:37
Hepsor püstitab Riiga 15 miljoni eurose hoone
Uudised
  • 20.06.25, 09:55
Bigbanki võlakirjad märgiti priskelt üle 4 korra
Uudised
  • 20.06.25, 09:47
Ettevõtted saavad 109 miljoni euro jagu soodsamat rahastust
Uudised
  • 20.06.25, 08:00
Tahad Tallinnas uut korterit? Siis teeni just niipalju
Intervjuu
  • 20.06.25, 06:45
Tulevikus on noori koduostjad vähem kui varem
Värske EKFL-i esimees näitab, mis hakkab täpsemalt edasi juhtuma. Tal on 3 soovitust arendajale ja 3 soovitust ostjale!

Hetkel kuum

Restate´i nõukogu liige Ardi Roosimaa vaatab olukorrale küpselt, ent avatult.
Suur lugu
  • 18.06.25, 11:26
Vaevast vabaks: büroopindade segmendis on alanud uus trend
Senisest veelgi rohkem betooni, terast, klaasi ja klantsi ei muuda pilti paremaks. Asjaosaline - vaata, et Sa uuest trendist maha ei jää!
US Real Estate’i müügiosakonna juht Olari Vokk (Foto: US Real Estate).
Uudised
  • 17.06.25, 15:26
US Real Estate’i müügiosakonda asus juhtima Olari Vokk
Eesti Kinnisvarafirmade Liidu (EKFL) esimees ja AS Liven nõukogu juhatuse esimees Andres Aavik võtab kinnisvarasektoris toimuva pulkadeks lahti.
Intervjuu
  • 20.06.25, 06:45
Tulevikus on noori koduostjad vähem kui varem
Värske EKFL-i esimees näitab, mis hakkab täpsemalt edasi juhtuma. Tal on 3 soovitust arendajale ja 3 soovitust ostjale!
Landen kinnisvara tegevjuht Sten Uritam.
Uudised
  • 18.06.25, 06:45
Kompaktsus kui uus normaalsus: kas eluasemeturg enam vastab ostjate ootustele?
Ehitustrusti Sikupilli kodude ala õhuvaade ( allikas:  https://geoportaal.maaamet.ee , Ehitustrust).
Uudised
  • 18.06.25, 10:05
Ehitustrusti arenduse arhitektuurivõistlusele laekus 6 tööd
Siia võrsub linnak. Pealinna esindusliku piirkonna miljöö paneb arendajale, arhitektile ja ehitajale eriti suure vastutuse.
Uudised
  • 19.06.25, 06:45
4 võimast GALERIID: Metro Capital ja EBS panid haridus- ja ettevõtluslinnakule nurgakivi
Võimsad visuaalide ja fotode galeriid näitavad, mis sinna tuleb ning mis nurgakivipanekul toimus ja kes kõik seal olid - uuri lähemalt!
Kogenud investor soovitab algajal kinnisvarast eemale hoida
Uudised
  • 16.06.25, 06:45
Kogenud investor soovitab algajal kinnisvarast eemale hoida
IKEA sisekujundusekspert: kui äri kasvab, peavad ka ruumid ajaga kaasas käima
  • ST
Sisuturundus
  • 13.05.25, 16:17
IKEA sisekujundusekspert: kui äri kasvab, peavad ka ruumid ajaga kaasas käima

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kinnisvarauudised esilehele