4. september 2014

KPMG: 61% pettustest sooritab firmas oma töötaja

Huvide konflikt ja riskid seotud osapooltega võib viia pettuse teele ka seni ausalt käitunud töötaja. Rahvusvaheline uuring toob välja kõrge riskiprotsendi oma töötajate käitumisest töökohal.

Miks on huvide konflikti ennetamine oluline?

Teatud majandussektorites on huvide konflikti ennetamise kohustus organisatsioonile rakenduvast eriseadusest nt investeerimisfondide seadus, väärtpaberituru seadus jne. Seotud osapooltega toimingute tegemist ning nende suhtes otsuste vastuvõtmist on kohustatud vältima ka korruptsioonivastase seaduse mõistes ametiisikud ning selle kohustuse täitmist kontrollima avaliku ülesannet täitvad asutused ise.

Oma töötajate erahuvide ja organisatsiooni huvide konflikti ennetamine on oluline ka muude ettevõtjate jaoks, sest Eesti suuruses riigis on töötaja huvide ristumine tööandja omadega paratamatult võimalik. Just sellises konfliktses olukorras võib ka ausat töötajat tabada kiusatus eelistada oma erahuvi tööandja huvile, mis võib omakorda kaasa tuua kahju organisatsioonile. KPMG poolt läbi viidud ülemaailmse pettuste uuringu, Global Profiles of the Fraudster, kohaselt paneb lausa 61% pettustest organisatsiooni vastu toime ettevõtte töötaja.

Kes on seotud osapooled?

• Seotud osapoolte mõiste on seadustes erinevalt sisustatud. Näiteks  käsitleb investeerimisfondide seadus kohustusliku pensionifondi töötaja suhtes seotud isikuna abikaasat, ülalpeetavat last, võõraslast, kasulast ning isikut, kellel on tehingu tegemise päevaks olnud tegevisikuga ühine majapidamine vähemalt ühe aasta jooksul.

• Korruptsioonivastase seaduse kohaselt on seotud isikute ring oluliselt laiem, hõlmates nii ametiisiku vanavanemaid, ametiisikuvõi tema abikaasa vanemaid, ametiisikuvõi tema abikaasa lapsi ja lapselapsi. Samuti on seotud osapooltena käsitletud kõiki ametiisiku ning eelpool nimetatud isikutega seotud juriidilisi isikuid. Ka on ametiisiku seotud osapooleks muu isik, kes omab ametiisiku üle mõju (nt võlgnik) või kelle üle omab ametiisik mõju (nt laenuandja) või kes tegutseb ametiisiku huvides (nt agent).

Erasektoril on seotud isiku mõiste sisustamises vabad käed, kuid see ei tohiks muutuda töötajale väga ebamõistlikult koormavaks.

Kuidas seotud osapooltega seotud riskidega tegeleda?

Nagu mistahes muude riskide puhul on seotud osapooltega seotud riskidega tegelemisel oluline järgida järgmiseid põhimõtteid:

Riskide kaardistamine

Riskide efektiivseks maandamiseks on oluline aru saada, mis moel nimetatud riskid organisatsiooni kahjustada võivad ehk riskid nn kaardistada. Nt avalikku ülesannet täitva asutuse puhul on riskikohaks ametnikud/töötajad, kellel on õigus teha toiming või vastu võtta otsus või osaleda nende tegemises. On oluline, et ametiisikud ei teostaks toiminguid enda või nendega seotud isikute suhtes, see toob kaasa ametiisiku kriminaalvastutuse ning organisatsioonile mainekahju. Erasektori ettevõtte puhul lasuvad riskid nt hanke- või muudes osakondades, kus töötajatel on ettevõtte nimel õigus teha tehinguid, nt osta kaupu või teenuseid. Ettevõtte jaoks on oluline, et teenused ja kaubad ostetaks parima hinna ning tingimustega.

Riskide maandamine

Mistahes riskide maandamise juures on väga oluline roll ennetusel. Organisatsiooni töötajad/teenistujad peavad olema teadlikud oma kohustustest seoses huvide konflikti vältimisega ning kohustuste rikkumise tagajärgedest. Seega on tähtis kehtestada asjakohane riske maandav protseduur. Ka organisatsiooni ülesehitus mängib olulist rolli, sest oma perekondlike suhete tõttu, ei saagi mõni inimene oma ülesandeid ilma pidevas huvide konfliktis olemata teostada.

Kontrollimine ja hindamine

Protseduurist kinnipidamise tagab efektiivne kontroll selle täitmise üle. Olenevalt rakendatavast protseduurist võivad kontrollid olla erisugused, nii ennetavad (kontrollitakse seotud osapoolte olemasolu enne tehingu teostamist) kui ka suunatud rikkumise avastamisele tagantjärele (kontrollitakse seotud osapoolte olemasolu nt hankijate seas). Kontrollide teostamine eeldab paratamatult seotud osapoolte väljaselgitamist, milleks on mitmesuguseid võimalusi. Oleme aidanud oma klientidel üles ehitada automaatseid kontrollsüsteeme seotud osapoolte ning hankijate vahel ning viinud läbi korralisi auditeid kohustustest kinnipidamise kontrollimiseks. Süsteemis avastatud puuduste osas on protseduuri tõhusust vaja regulaarselt hinnata, et protseduur ei jääks vaid paberile ning leiaks tõhusat rakendust.

Autor: Anu Ahas-Saaron

Jaga lugu
Kinnisvarauudised.ee toetajad:
Helen RootsKinnisvarauudised.ee juhtTel: 55 988 223
Sandra MalvikEhitus ja kinnisvara konverentside programmijuhtTel: 58 552 554
Rivo HabakukReklaami projektijuhtTel: 56 861 806