• 22.06.11, 08:10
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Parts: kui ehitaja katkestab, järgnevad sanktsioonid!

Kui veel üks teede-ehitaja mõtleb lepingu katkestada, järgnevad riigi poolsed karmid sanktsioonid edasise hangetel osalemise keeluni välja, lubab majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts.
Ei saa olla, et riske kannab ainult riik ja kingib ettevõtjatele nii raha kui ka kasumi, ütles Parts Eesti Asfaldiliidu tõstatatud bituumeniindeksi probleemi kommenteerides.
"Minu teada maanteeamet juba seob tee-ehituse hindu nafta maailmaturu hindadega, kuid mitte kõigil hangetel. Näiteks on seda tehtud Pärnu ümbersõudu uuel hankel," rääkis Parts lisades, et teede-ehituse hinna sidumisest nafta maailmaturu hindadega ja riskide maandamisest on majandusministeeriumis korduvalt juttu olnud. Samas läksid teede-ehitajad üksteise võidu madalamat hinda pakkudes ilmselt üle piiri ja tahavad nüüd, et riik kogu riski enda kanda võtaks.
"Ütlen, et kui veel üks teede-ehitaja mõtleb lepingu katkestada, järgnevad riigi poolt väga tõsised sanktsioonid. Peaks olema süsteem, kus lepingu katkestaja ei pääse enam riigihankele. Vajadusel tuleb korrigeerida ka seadusi," rääkis Parts. "Ei saa olla, et ettevõte, mis riiki alt veab, tuleb järgmisele hankele, nagu õige mees!"

Artikkel jätkub pärast reklaami

Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium (MKM) sai kevadel Eesti Asfaldiliidult kirja sooviga, et riik muudaks teehoiutööde riigihangetel lepingu lõpphinna fikseerimise põhimõtteid lähtuvalt bituumenihinna muutustest maailmaturul, tunnistas MKMi teedetalituse juhataja Taivo-Ahti Adamson.
Ministeerium nõustus liidu järeldusega, et bituumenit sisaldavate teehoiutööde hinna sidumiseks maailmaturuhinnaga ei ole õiguslikke takistusi, kuid see ei ole mõistlik kõigil riigihangetel. Hankelepingute sidumine bituumeni turuhinnaga sõltub konkreetse riigihanke kestvusest ja mahust ning sellest, missuguseid riske on mõistlik jätta tellijale, missuguseid pakkujale, selgitas Adamson.
MKM on juba aastaid soovitanud struktuurivahenditest finantseeritavatel suurtel teedeehitustel kasutada rahvusvahelisi FIDIC lepingu tingimusi, milles arvestatakse ka hinnaindekseid, lisas Adamson.
"Otsime omalt poolt lahendusi, kuidas jagada edaspidistes riigihangetes bituumeni hinna kiirest muutusest tulenevaid riske," sõnas Maanteeameti peadirektori asetäitja Märt Puust.
"Täna on ehitusfirmadel raskusi eeskätt majanduse madalseisu ajal ehk 2009 ja 2010 sõlmitud lepingute täitmisega, sest bituumeni maailmaturu hinnad olid siis tänasega võrreldes ca 50% madalamad, väidetavalt puudus võimalus sõlmida bituumeni tarnijatega ehituslepingu täitmiseks vajalikke ostulepinguid. Samas toimis väga tihe konkurents üksikute ehitushangete võitmiseks ja pakkumuste hinnad olid suhteliselt madalad," selgitas Puust.
Puusti sõnul kasutab maanteeamet pikaajalistes hooldelepingutes juba aastaid hoolde- ja ehitushinnaindekseid, kuid teede-ehituses on vajadus sellise indeksi järele ilmnenud alles viimasel ajal. Praegu töötab maanteeamet läbi asfaldiliidu ettepanekut ja teiste riikide kogemusi. Ettepanekud hankedokumentide muutmiseks on kavas välja töötada selle suve jooksul.
Enne majanduskriisi said teede-ehitajad osta bituumenit forwardtehingutega, mis maandas hinnatõusu riski. Näiteks Teede REV-2 ostis bituumeni kuueks kuuks ette, kuid kiire hinnatõusu perioodil pole seda enam teha saanud.
Viimase kahe aastaga on bituumeni hind kahekordistunud, riigihangetel osalevate teede-ehitajate arv aga langenud poole võrra. Suuremad teede-ehitajad teenisid 2010. aastal kahjumit, mis samade hinnastamistingimuste jätkudes süveneb.
Autor: Haldusuudised.ee

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 27.10.25, 08:56
Atraktiivne juugendstiilis kinnistu Tõnismäel ootab uut omanikku
Riigi Kinnisvara Aktsiaselts (RKAS) otsib uusi omanikke Tallinna kesklinnas asuvale väärikale kinnistule aadressil Tõnismägi 5a – hoonele, mis ühendab endas ajaloolise arhitektuuri, suurepärase asukoha kui ka väga mitmekülgsed kasutusvõimalused.

Hetkel kuum

Arco Vara tegevjuht Kristina Mustonen seisab hiljuti  ettevõtte omandatud Lutheri kvartali taustal.  See Tallinna südalinna kroonijuveel hakkab mängima aiva olulisemat rolli.
Suur lugu
  • 22.10.25, 11:46
Turujagamine. Arendajad: need arendajad on edaspidi võitjad, need kaotajad
Turureha liigub armutult edasi. Kas ehitajate õnn jääb üürikeseks?
LEADELL Pilv Advokaadibüroo vandeadvokaat ja partner Pirkka-Marja Põldvere.
Uudised
  • 20.10.25, 10:48
Vastulause: Broneerimisleping ei ole tühine paber – ärge eksitage ostjaid vastupidisega!
Viimastel aastatel on artikli autori praktikas nii esimese kui teise astme kohtud lihtkirjaliku broneerimislepingu kehtivust eeltoodule tuginedes korduvalt kinnitanud. Vastupidiseid näiteid ei ole!
Remicon OÜ juhatuse liige Alex Roost jagab asjatundlikke näpunäiteid.
Uudised
  • 24.10.25, 06:45
A-energiaklassiga elamud on energiatõhusad, aga mitte alati kulutõhusad
A-klassi maja värsked korteriomanikud avastavad alles pärast sissekolimist, et kommunaalkulud võivad olla samasugused või isegi kõrgemad kui vanemates majades.
Kas Tallinna korterid on liiga kallid? Oleneb küsijast ja huvidest
Uudised
  • 24.10.25, 11:22
Kas Tallinna korterid on liiga kallid? Oleneb küsijast ja huvidest
Uus Maa kohtuekspertiiside ja hüvitusväärtuse juhtivhindaja Kerli Koha.
Uudised
  • 24.10.25, 08:15
Kui naaber ei ole nõus servituudiga: kuidas edasi toimida?
Uue kinnistu soetamine on Liveni jaoks strateegiline samm, mis kindlustab pikaajalise arendusmahu ühes Tallinna kiiremini arenevas piirkonnas, kommenteeris Liveni nõukogu esimees Andres Aavik.
Uudised
  • 22.10.25, 09:43
Liven kavatseb Haaberstisse 20-miljonilist arendust
See tehing võimaldab meil realiseerida väärtust, mis on loodud stabiilselt tootvate investeeringute kaudu, ja suunata kapital ümber uute kasvuvõimaluste poole, osutab Summus Capitali investeeringute juht ja juhatuse liige Hannes Pihl.
Uudised
  • 21.10.25, 15:00
Kõrgem käik: Summus tuulutab portfelli Eestis ja Lätis, et hõlvata Poolat
Müüki lähevad Saarema Auriga ja Riia Damme. Ettevõte jätkab Poola hõlvamist.
Pingeteta üle piiride. Kuidas muuta rahvusvaheline kolimine lihtsaks ja inimlikuks?
  • ST
Sisuturundus
  • 28.10.25, 11:15
Pingeteta üle piiride. Kuidas muuta rahvusvaheline kolimine lihtsaks ja inimlikuks?

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kinnisvarauudised esilehele