• 22.06.11, 08:10
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Parts: kui ehitaja katkestab, järgnevad sanktsioonid!

Kui veel üks teede-ehitaja mõtleb lepingu katkestada, järgnevad riigi poolsed karmid sanktsioonid edasise hangetel osalemise keeluni välja, lubab majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts.
Ei saa olla, et riske kannab ainult riik ja kingib ettevõtjatele nii raha kui ka kasumi, ütles Parts Eesti Asfaldiliidu tõstatatud bituumeniindeksi probleemi kommenteerides.
"Minu teada maanteeamet juba seob tee-ehituse hindu nafta maailmaturu hindadega, kuid mitte kõigil hangetel. Näiteks on seda tehtud Pärnu ümbersõudu uuel hankel," rääkis Parts lisades, et teede-ehituse hinna sidumisest nafta maailmaturu hindadega ja riskide maandamisest on majandusministeeriumis korduvalt juttu olnud. Samas läksid teede-ehitajad üksteise võidu madalamat hinda pakkudes ilmselt üle piiri ja tahavad nüüd, et riik kogu riski enda kanda võtaks.
"Ütlen, et kui veel üks teede-ehitaja mõtleb lepingu katkestada, järgnevad riigi poolt väga tõsised sanktsioonid. Peaks olema süsteem, kus lepingu katkestaja ei pääse enam riigihankele. Vajadusel tuleb korrigeerida ka seadusi," rääkis Parts. "Ei saa olla, et ettevõte, mis riiki alt veab, tuleb järgmisele hankele, nagu õige mees!"
Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium (MKM) sai kevadel Eesti Asfaldiliidult kirja sooviga, et riik muudaks teehoiutööde riigihangetel lepingu lõpphinna fikseerimise põhimõtteid lähtuvalt bituumenihinna muutustest maailmaturul, tunnistas MKMi teedetalituse juhataja Taivo-Ahti Adamson.
Ministeerium nõustus liidu järeldusega, et bituumenit sisaldavate teehoiutööde hinna sidumiseks maailmaturuhinnaga ei ole õiguslikke takistusi, kuid see ei ole mõistlik kõigil riigihangetel. Hankelepingute sidumine bituumeni turuhinnaga sõltub konkreetse riigihanke kestvusest ja mahust ning sellest, missuguseid riske on mõistlik jätta tellijale, missuguseid pakkujale, selgitas Adamson.
MKM on juba aastaid soovitanud struktuurivahenditest finantseeritavatel suurtel teedeehitustel kasutada rahvusvahelisi FIDIC lepingu tingimusi, milles arvestatakse ka hinnaindekseid, lisas Adamson.
"Otsime omalt poolt lahendusi, kuidas jagada edaspidistes riigihangetes bituumeni hinna kiirest muutusest tulenevaid riske," sõnas Maanteeameti peadirektori asetäitja Märt Puust.
"Täna on ehitusfirmadel raskusi eeskätt majanduse madalseisu ajal ehk 2009 ja 2010 sõlmitud lepingute täitmisega, sest bituumeni maailmaturu hinnad olid siis tänasega võrreldes ca 50% madalamad, väidetavalt puudus võimalus sõlmida bituumeni tarnijatega ehituslepingu täitmiseks vajalikke ostulepinguid. Samas toimis väga tihe konkurents üksikute ehitushangete võitmiseks ja pakkumuste hinnad olid suhteliselt madalad," selgitas Puust.
Puusti sõnul kasutab maanteeamet pikaajalistes hooldelepingutes juba aastaid hoolde- ja ehitushinnaindekseid, kuid teede-ehituses on vajadus sellise indeksi järele ilmnenud alles viimasel ajal. Praegu töötab maanteeamet läbi asfaldiliidu ettepanekut ja teiste riikide kogemusi. Ettepanekud hankedokumentide muutmiseks on kavas välja töötada selle suve jooksul.
Enne majanduskriisi said teede-ehitajad osta bituumenit forwardtehingutega, mis maandas hinnatõusu riski. Näiteks Teede REV-2 ostis bituumeni kuueks kuuks ette, kuid kiire hinnatõusu perioodil pole seda enam teha saanud.
Viimase kahe aastaga on bituumeni hind kahekordistunud, riigihangetel osalevate teede-ehitajate arv aga langenud poole võrra. Suuremad teede-ehitajad teenisid 2010. aastal kahjumit, mis samade hinnastamistingimuste jätkudes süveneb.
Autor: Haldusuudised.ee

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 09.05.25, 13:27
Kas tead, mis on sinu kinnisvara väärtus tegelikult?
Kinnisvara omaniku peamine eesmärk on saavutada oma varalt maksimaalne tulu. Selleks, et vara säilitaks oma väärtuse ja toimiks tõhusalt aastaid, on vajalik selle regulaarne ja professionaalne korrashoid. Kinnisvara korrashoiuga tegelevad mitmesuguse pädevusega spetsialistid, sealhulgas haldus-, hooldus-, maakler-, õigus- ja remonditeenuste pakkujad. Millised on aga kinnisvaraga tehtavad suurimad vead ning kuidas neid vältida?

Hetkel kuum

Arendamine on pikk ja vaevarikas töö.
Uudised
  • 07.05.25, 06:30
4 eksperti: uusarendustes nõutakse enim just neid eluasemeid
Siin on mõtteainet üksjagu. Liiati muutjaid on üsna mitu.
ELUM Kinnisvara partner ja juhatuse liige Kristi Djomin on olukorra suhtes kiretult asjalik.
Uudised
  • 09.05.25, 06:45
Elukondlik üüriäri on vaid visionääridele ja vapratele
Mahapudenenud sektoris peitub tulus potentsiaal
Esimesed mereäärsed korterid valmisid nüüd kevadel.
Uudised
  • 07.05.25, 08:00
GALERII: Scandiumi Marienholm võtab kuju
Vaata põnevaid vaateid! Arenduse I etapist on müüdud üle poole.
Selgus aprilli uute kodude müüjate esikolmik
Uudised
  • 06.05.25, 06:45
Selgus aprilli uute kodude müüjate esikolmik
LVM Kinnisvara tegevjuht Ingmar Saksing osutab üürituru kurvale vastuolule.
Suur lugu
  • 30.04.25, 06:45
Elukondlik üüriturg on kännu taga kinni - nuta või naera
Eluasemearendus ja -turg söövad endil jalgu alt - ees on pikk ja valuderikas kümnend
Uuendusprojekt järgib väliselt paljuski hoone algset ilmet (Visuaal: BOA Arhitektid; arhitektid: Anto Savi, Margus Soonets, Arvi Hiir).
Uudised
  • 09.05.25, 10:44
LHV pensionifonid pidas Marati maja sarikapidu
Vaata galeriid!
Everaus Kinnisvara asutaja ja tegevjuht Janar Muttik tegi tõsised liigutused.
Suur lugu
  • 23.04.25, 14:31
Kinnisvaraarendaja vaatab peeglisse - pilt on karm
Ahnuse kättemaks on valus. Näiteks Everaus Kinnisvara koondas ehitajad. Siin vormub arendusvaldkonna tulevik, mis ei ole kõigile jõukohane.
Olukorda, kus elektrijuhtmed ligunevad vees, ei tohiks tekkida mitte kunagi mitte üheski hoones.
  • ST
Sisuturundus
  • 09.05.25, 13:27
Kas tead, mis on sinu kinnisvara väärtus tegelikult?

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kinnisvarauudised esilehele