• 19.09.19, 13:27
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Üüristuudiod töökohtade läheduses kaotaks ummikud

September on pealinnas autoga liiklejatele pinev aeg. Töölejõudmine võtab kaks korda rohkem aega ning õhtune kojusõit kujuneb pikemaks ja närvesöövamaks kui eeldatud. Põhjus vaatab vastu ümbritsevate autode akendest – 80% autojuhtidest istub oma autos üksi, venides tasapisi töölt kodu poole, kirjutab Scandium Kinnisvara partner ja tegevjuht Maido Lüiste.
Üüristuudiod töökohtade läheduses kaotaks ummikud
  • Foto: Andreas Jupits
Kui varem olid Tallinna töökohad kogunenud kesklinna ja õhtune ummikutamine loogiline (kuigi toona oli autoomanikke vähem!), siis tänaseks on trend muutunud. Paljud töökohad on kogunenud linna südamikust eemale – Ülemiste Citysse ja Mustamäele Tehnopoli. Kahes ärilinnakus õpib ja töötab kokku enam kui 23 000 inimest. Suur osa neist inimestest võiks loobuda auto ülalpidamisest kui piisavalt lähedal leiduks korralik elamispind.
Ärilinnakute kontseptsioon pärineb headest välismaa näidetest – Soomes, Saksamaal ja ka paljudes linnades USAs toimivad need hästi. Eestis oleme aga seni rakendanud vaid pool võrrandist: töökohad-söögikohad on loodud, kuid elamispindu mitte. Edukad ärilinnakud Kesk-Euroopas on koostöös linnaga loonud linnakute kõrvale elamisvõimalused – üürimajad, kus spetsialistidele pakutakse rendiks 1-2toalisi mugavaid üürikortereid.
Autost loobutaks, kui saab ilma

Artikkel jätkub pärast reklaami

Üüristuudiod töökohtade ja ülikoolide läheduses on euroopalik trend, mis vähendab autoga liikumise vajadust ja on keskkonnasõbralik. Kui kodust tööle liikumine on tehtud mugavaks ja kiireks, siis autoga liigutakse oluliselt vähem. Tihti jäetakse auto ostmata või müüakse maha. Lisaks võidab linnapilt – autostumine väheneb ja linnaõhk püsib puhtam.
Üldiselt on inimesed valmis autodest loobuma, kui tööle jõudmine ilma autota võtaks aega sama vähe kui autoga liikumine, aitaks säästa raha ja keskkonda. Eeldused selleks aina paranevad, elektrijalgrattad ja –tõukerattad on ka meie linnapildis muutunud igapäevaseks alternatiiviks neljarattalistele, võimaldades kiiresti liigelda mõistlikus kauguses asuvate sihtpunktide vahel. Miks on siis Eestis täna veel nii vähe ärilinnakute lähedasi üürimaju?
Probleem on seadusandluses
Jalgu on jäänud meie seadusandlus, mis sõna “üürimaja” ei tunnista. Saame rääkida vaid “hostelist” või “kortermajast”. Viimases kehtivad karmid parkimisnõuded – iga korteri kohta tuleb tagada vähemalt üks parkimiskoht, mis - OECD laiapõhise uuringu kohaselt - omakorda soodustab liigset autostumist. Samas oleks vananenud hooneid nii Mustamäel kui Ülemistes omajagu, mida mõistlikult modernseteks üürimajadeks kujundada.
Kuidas tupikseisust pääseda? Vajame modernset linnavisiooni, mis näeks töökohtade arengu ja inimeste liikumise trendide suurt pilti, võttes arvesse ka moodsaid liikumisvahendeid. See saab sündida vaid aktiivses dialoogis linnaplaneerijate ja ettevõtjate vahel. Vastasel juhul jääme kinni teeaukude parandamisse, analüüsimata, kas aukusid ja ummikuid saaks vältida ka mõnel muul moel kui eelarveridu suurendades.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 19.05.25, 15:00
Millerhawk vähendas hoone süsiniku jalajälge kolmandiku võrra – ilma lisakuluta
Elutsükli analüüs (LCA) on tööriist, mis aitab hinnata hoone keskkonnamõju selle „sünnist surmani“ – alates toormaterjalide kaevandamisest kuni lammutamise ja taaskasutuseni. Ehituses tähendab see näiteks seda, millist mõju avaldab betooni, terase või isolatsioonimaterjalide tootmine, transport, paigaldus ja hilisem hooldus meie kliimale.

Hetkel kuum

Senisest veelgi rohkem betooni, terast, klaasi ja klantsi ei muuda pilti paremaks. Vaja on tundlikumat kvaliteeti ja avatumat vaadet.
Suur lugu
  • 27.06.25, 06:30
Kinnitage turvarihmad - Eesti kinnisvaraarendus hakkab nihestuma
See teema puudutab aina enam eluasemeid, nende kättesaadavust ja linnaruumi. Rida nimekaid eksperte võtab olukorra osadeks
Hans H. Luik.
Uudised
  • 27.06.25, 08:45
Esinduslik GALERII: Hans H. Luik sai Pirita arenduse valmis
Vaata, kes kõik seal olid ja mida nad tegid
US Real Estate’i Rotermanni ja Artiuse ärijuht Julius Stokas (Foto: US Ral Estate).
Uudised
  • 27.06.25, 12:12
Ärikinnisvaraturult on kadunud fikseeritud üürilepingud
https://www.kinnisvarauudised.ee/raadio/episood/arikinnisvaraturult-on-kadunud-viieks-aastaks-fikseeritud-uurilepingud
Arco Vara tipphindaja läks tööle konkurendi juurde
Uudised
  • 01.07.25, 17:02
Arco Vara tipphindaja läks tööle konkurendi juurde
Ärikvartali tööd valmivad etapiviisiliselt 2026. aasta alguseks ning täismahus suveks 2026 (Visuaal: HG Arhitektuur OÜ).
Uudised
  • 30.06.25, 13:45
EKE hakkab rajama Hipodroomile oma ärikvartalit
Ehitustöödega alustatakse kohe
Eesti Arhitektide Liidu president Aet Ader ja Reterra Estate tegevjuht Reigo Randmets (Fotod: Raul Mee ja Andras Kralla).
Uudised
  • 26.06.25, 13:00
Omavalitsustel puudub linnaruumi arendamiseks visioon
Ader: linn ei peaks andma maad ära kopikate eest
Aadressil Saha tee 18 asub Maag Foodi peakontor (Foto: Maag Foods).
Uudised
  • 30.06.25, 10:20
Colliers ja What If aitavad toidutootjal luua Loo keskust
Uus võimalik muudatus ei tohiks mõjutada objektide kohapealset turvalisust. Hoone omanik või valdaja saab väga palju selleks ära teha, et tulekahjusid ennetada ja oma inimeste teadlikkust tõsta, kui signaal läheb päriselt tööle.
  • ST
Sisuturundus
  • 18.06.25, 14:49
Tuleohutuseksperdid 112 häireedastuse muudatusest: päästeauto automaatne kohalesõitmine ei tohi mõjutada meie vara üldist ohutust
Vaata veebihommikut järele!

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kinnisvarauudised esilehele