Autorid: Külli Kaljulind, Linda Eensaar • 6. september 2022

Firmadel on hea teadlikult investeerida haldusfirma abiga

Teet Raudsep, Forus Halduse juhatuse esimess, esineb ka oktoobris Ärikinnisvara halduse konverentsil.
Autor: Külli Kaljulind
Kliendid ootavad andmepõhist analüüsi hoone käekäigu kohta, ütleb Forus Halduse juhatuse esimees Teet Raudsep. Asjatundlik haldur teab, kuidas seada erinevate seadmete tööd nii, et pisike muutus annaks märkimisväärse säästu.

Rääkisime ühe Ärikinnisvara halduse konverentsi esindajaga, Forus Halduse juhatuse esimehe Teet Raudsepaga hetke väljakutsetest ja konverentsi ettekandest.

"Hetkel tegeleme sellega, et aitame oma klientidel talve vastu valmistuda" rääkis Raudsep hetketegevuste kohta. "Paljud on selle peale mõelnud ja see rõõmustab."

Praktilised näpunäited tunduvad triviaalsed aga tihti on need asjad, mille peale hoonete omanikud ei mõtle

"Siin on kiiremad ja lihtsamad lahendused, näiteks vaadatakse üle ventilatsiooni- ja jahutussüsteemid ning nende ajagraafikud. Vältida tuleks olukorda, mil küte ja jahutus töötavad samal ajal," toob Raudsep ühe näitena.

Lisaks tavapärasele hooldusele võib juurde teha küttesüsteemide läbipesu. "Igapäevaselt ei mõelda selle peale, et vesiküttesüsteemid vajavad aeg-ajalt läbipesu. Samas, mida lihtsamalt soe vesi põrandas või radiaatoris jookseb, seda efektiivsem see on." Raudsep too esile, et on teisigi soovitusi, mis tunduvad triviaalsed, kuigi tegelikkuses nende võimaluste peale lihtsalt ei mõelda. "Küttegraafikus temperatuuri alandamine paari kraadi võrra võib kaasaegses süsteemis hoida kokku 10–15% küttekuludelt. Tavapäraselt ei pane ruumis viibijad seda tähelegi." Ka ventilatsiooni graafikud tasuks üle vaadata - et hooneid ventileeritaks päriselt just siis, kui need käigus on.

Ka kaubanduskeskused on ju öösiti kasutuseta: "Kaubanduskeskustes või büroodes tuleks sooja vee ringlus ööseks kinni keerata. Samuti saab vaadata üle, et kuidas töötavad automaatselt avanevad uksed ja kas neid oleks võimalik panna kiiremini sulguma," rääkis Raudsep. "Sellised on väikesed nipid, mida meie haldurid igapäevaselt oma klientidele soovitavad."

Kui vaadata pikemalt ette, siis mis on need suunad, kuhu kinnisvarakorrashoius liigutakse?

Teet Raudsep teab kohe loetleda: "Keskkonnasääst, jätkusuutlikkus – seda võiks Eestis rohkem olla. Me pakume LEED keskkonna sertifitseerimist, mille käigus kontrollitakse, kui keskkonnasäästlikult on hoone ehitatud, kas teenuseid pakutakse või ostetakse keskkonnasäästlikult."

Klientide teadlikkus on tõusnud. "Paljud kliendid tahavad teadlikult oma investeeringuid juhtida ja hooldusfirma saab aidata. Koostame tavalise hoolduse käigus kliendile investeeringute- ja remondikavasid, et vahetada välja amortiseerunud seadmed. Eelnev planeerimine ja projekteerimine tagab selle, et klient teab, et hoone on mitte üksnes ehitatud keskkonnasäästlikult, vaid seda ka opereeritakse keskkonna- ja sellest tulenevalt energiasäästlikult," näeb Raudsep kliendipoolset kasu.

"Eestis on umbes 20 hoonet, mis on LEED sertifikaadi saanud," teab Raudsep. "Peamiselt taotletakse seda ehitatavatele hoonetele. Aga on ka olemasolevaid hooneid, näiteks Viru Keskus, mis taotleb LEED sertifikaati, sest nad on ümberehituste käigus kõiki vajalikke aspekte tähele pannud. Me teeme Viru Keskuses tehnohooldust."

Uudsed tuuled kinnisvarahoolduses

Uudne on see, et tehnoseadmete üks suund on tehisintellekti kasutamine. "Eestis on juba neid koostööpartnereid, kes seda pakuvad. Heaks näiteks on hoone automaatikat juhtivad tarkvaralised robotid," on Raudsep ilmselgelt innustunud.

"Siiamaani on olnud nii, et hoone automaatikas pannakse graafikud paika ajaliselt või mingite andurite abil, näiteks CO2 või liikumisandurid, ning ventilatsiooni tugevus ruumis sõltub sellest, kas seal ollakse kahekesi või neljakesi. Robotid, mis õpivad erinevate süsteemide ja mustrite järgi, suudavad muutusi teha kiiremini," on Teet Raudsep veendunud. "Ventilatsioonivõimsust võib see vähendada mõne protsendi võrra, kuid lõppkokkuvõttes hoitakse sellega päris palju kokku!"

Pikaajalise investeerimise juurde kuulub ka see, et Forus Haldus aitab mudeldada erinevaid valikuid. "Kui teha küttesüsteemi uuendus konkreetsesse hoonesse, siis see võib olla päris suur investeering. Meie spetsialistid suudavad hoone mudeldada ja näidata kliendile erinevate valikute oodatavat efekti."

Kui uurime, et kuidas kinnisvara korrashoius konkurentsiga on, siis tekib hetkeks pingeline paus. "Kõik on hästi – ruumi on," ütleb Raudsep lahkelt. "Me muutume kõik koos järjest professionaalsemaks, õpime üksteiselt ja tase turul järjest tõuseb. Meie kliendid ootavad rohkem andmepõhist analüüsi, erinevaid raporteid ja aruandeid, et kuidas hoonega tegelikult läheb. Järjest rohkem usaldatakse kinnisvara halduse ettevõtteid, me teeme head tööd, hoiame kinnisvara jätkusuutlikuna ja pikaajaliselt töös."

Võta kaasa oma kogemus eelmistest töökohtadest

Teet Raudsep hindab ka oma Foruse-eelse karjääri kogemust kõrgelt: "Oma eelnevas töökohas ostsin sisse teenuseid, mida me nüüd Foruses pakume, nii et huvitav on olla teisel pool lauda. Mäletan, mis olid minu ootused Ülemiste Citys ja omaenda kliendikogemust püüan nüüd meeskonnaga ellu viia."

Peale mõttepausi hindab Raudsep oma tiimi hetkeseisu ja eesmärke: "Kindlasti on mingid muutused juba tehtud, midagi on veel ees. Soovime näidata kliendile, kui palju ja kuidas tehakse taustal preventiivselt ja ette­vaatavat tööd."

6. oktoobri Ärikinnisvara halduse konverentsi ettekanne

Teet Raudsep lubab keskenduda klientide kogemusele. „Kuna ma olen läbi terve elu olnud kliendi poole suunatud ametites, alates kliendihaldurist, siis keskendun sellele, et kuidas pakkuda head kliendikogemust. Millele tähelepanu pöörata, kuidas kinnisvaras veel rohkem kliendi ootustele vastata.“

Ärikinnisvara halduse konverentsile saab veel registreeruda siit.

Hommikuprogrammi intervjuud saab järele kuulata siit:

Jaga lugu
Kinnisvarauudised.ee toetajad:
Teeli RemmelgKinnisvarauudised.ee juhtTel: 51 23 770
Triin UibopuuEhitus ja kinnisvara konverentside programmijuhtTel: 51 990 655
Rivo HabakukReklaami projektijuhtTel: 58 361 474